احیای واحدهای تولیدی، مولفه مهم رونق اقتصادی

 احیای واحدهای تولیدی و فعالسازی ظرفیت‌های خالی و راکد صنعتی از مهمترین مولفه‌های رونق اقتصادی است و اشتغالزایی و تحول اقتصادی را به دنبال دارد.

استان قزوین با داشتن چهار هزار واحد تولیدی و حدود ۲۰ شهرک و ناحیه و یک شهر صنعتی از دیرباز به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور شناخته می شود.

متاسفانه در سال های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه دشمنان، معضلات اقتصادی، تحریم های داخلی و مسایل دیگر بخشی از ظرفیت های تولیدی استان به حالت رکود و تعطیلی درآمد که رفع آنها نیازمند توجه ویژه دولت و حمایت مدیران از صنایع است.

خوشبختانه با استقرار دولت سیزدهم، رییس جمهوری، دستور پایش کارخانه ها و بنگاه های تولیدی و نیمه تعطیل را در کشور صادر کردند که نشان دهنده نگاه ویژه ایشان به عرصه تولید و تاثیر آن در چرخه اقتصادی کشور است.

خبرنگار ایرنا در این خصوص با مدیران و فعالان این عرصه گفت و گو کرده و از آنها مهمترین اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در این زمینه را جویا شده است.

چشم گریان صادرکنندگان استان قزوین از مقررات تعهد ارزی

به رغم تمامی تلاش های صورت گرفته برای توسعه صادرات غیرنفتی، خودتحریمی ها و مقررات دست و پاگیر مانع بزرگی بر سر راه صادرکنندگان قرار داد و زبان آنها را نالان و چشم آنها را گریان کرده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین در این باره گفت: هرکدام از واحدهای تولیدی استان مشکلات خاص خود را دارند، مثلا ماشین آلات برخی واحدهای تولیدی استان باید به روز شود که به خاطر تحریم ها اتفاق نمی افتد و برخی سرمایه درگردش ندارند و به دلیل افت ارزش پول ملی، میزان تخصیص تسهیلات بانک ها در این زمینه جوابگو نیست.

احیای واحدهای تولیدی، مولفه مهم رونق اقتصادی

مهدی عبدیان گفت: در بحث صادرات، مقررات تعهد ارزی پدر صادرکنندگان را درآورده است و باید فکر عاجل در این خصوص کرد.

این صادرکننده نمونه ملی در ۲ سال متوالی با انتقاد از نگاه یکسویه به صادارت همه محصولات و اجناس، گفت:اینکه در صادرات مواد غذایی، مرغ، گوشت و آرد باید حتما عوارض وضع شود حرفی نیست ولی در برخی از کالاها مثل کاشی و سرامیک و محصولات پلیمری مازاد بر نیاز کشور تولید داریم و هرچقدر صادرات کنیم به نفع کشور است ولی همه به یک چشم دیده می شود.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعت پلاست آبیار با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل، گفت: با توجه به این موضوع، هزینه کرایه نسبت به کالا خیلی سنگین درمی آید و موجب می شود محصول نهایی با قیمت بالا به دست مشتری برسد.

عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ایران افزود:متاسفانه امسال قطعی های مکرر برق به مشکلات ما افزود و از اردیبهشت ماه نتوانسته ایم درست کار کنیم.

وی افزود:به رغم انعقاد تفاهم با اداره برق که دو روز را در هفته به منظور صرفه جویی تعطیل کنیم ولی باز برق ما قطع شده و مشکلات مضاعفی برای تولید به وجود آمده است.

عبدیان گفت:متاسفانه تنها اشتغال و مالیات را از تولید می خواهیم ولی هیچ ارزشی را برای تولیدکننده قایل نیستیم و همین دیدگاه مشکلات صنعتگران را مضاعف می کند.

۲۵ درصد واحدهای تولیدی استان قزوین نیمه فعال و غیرفعال است

پایش و رصد واحدهای تولیدی استان قزوین آغاز شده و مشکلات آنها در بخش های مختلف از قبیل کمبود نقدینگی، تامین مواد اولیه، مشکلات حقوقی و قضایی، سوء مدیریت و بازار فروش احصا و شناسایی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پایش واحدهای تولیدی راکد، تعطیل و نیمه فعال استان قزوین را آغاز کرده ایم تا برنامه ریزی های لازم را برای حمایت و احیای آنها با استفاده از تمامی ظرفیت ها داشته باشیم.

عزیزالله افضلی گفت:واحدهای صنعتی مشکل دار استان به دو دسته مستقر در شهرک های صنعتی استان و خارج از آنها تقسیم می شوند که در شهرک های استان چون زیرساخت ها نسبت به بیرون مهیاتر بوده، تعداد واحدهای راکد و نیمه فعال بسیار کم و انگشت شمار است.

احیای واحدهای تولیدی، مولفه مهم رونق اقتصادی

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در شهرک صنعتی کاسپین می توان گفت واحد غیرفعال به آن شکل نداریم یا انگشت شمار است و در کل استان به طور میانگین ۲۵ درصد واحدهای تولیدی استان نیمه فعال و غیرفعال هستند.

مشکلات واحدهای تولیدی استان قزوین تفکیک و تعیین شده است

افضلی با اشاره به شاخص بندی صورت گرفته از واحدهای مشکل دار استان، گفت: طبق این شاخص بندی، تعدادی از واحدها بیشتر مشکل حقوقی و قضایی دارند که آنها را به حوزه اقتصاد مقاومتی ارجاع می دهیم.

وی اضافه کرد:در این ستاد با همکاری مسوولان قضایی استان، مشکلات قضایی و حقوقی واحدهای تولیدی استان پایش می شود و مواردی که قابلیت رفع در استان داشته باشند سریعا مورد تصویب و اجرا قرار می گیرند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: بخش دیگری از واحدهای تولیدی استان مشکل منابع مالی دارند و مثلا با بانک ها به مشکل برخورده اند که بخشی از این مشکلات را در استان با سرپرستی بانکها طبق حدود اختیارات آنها در کمیته های کارشناسی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان بررسی کرده و برای استمهال، تقسیط و تنفس تسهیلات با دید مثبت اقدام می کنیم.

افضلی خاطر نشان ساخت: بخش دیگری از مشکلات واحدهای تولیدی استان به ناتوانی در تامین مواد اولیه به قیمت مناسب بر می گردد.

واحدهای تولیدی قزوین و چالش تامین مواد اولیه

وی اضافه کرد:برخی از واحدهای تولیدی استان به دنبال افزایش ظرفیت هستند و شرایط جهش تولید برای آنها مهیا شده است ولی شرکت مادر آنها به دلیل محدودیت های تامین مواد اولیه نمی تواند مقدار مورد نیاز آنها را تامین کند و در نتیجه با مشکل در تولید با تمام ظرفیت مواجه می شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت:ما این مشکل را از طریق وزارتخانه پیگیری کرده و به نتیجه رسیده ایم ولی پیشنهاد ما در استان این است که انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی را در این زمینه بیشتر فعال کنیم.

احیای واحدهای تولیدی، مولفه مهم رونق اقتصادی

افضلی افزود: بخشی از مواد اولیه در بورس عرضه می شود و برخی از واحدهای تولیدی استان بنا به دلایلی امکان رقابت در بورس را ندارند و باید از واسطه های دست دوم و سوم مواد مورد نیاز خود را تهیه کنند که قیمت تمام شده محصول را افزایش می دهد و قدرت رقابت پذیری را از واحدهای تولیدی می گیرد.

وی اضافه کرد: در این راستا یکی از موضوعاتی که امسال دنبال می کنیم راه اندازی شرکت تعاونی و خوشه های صنعتی در استان است تا آنها برای خرید مواد اولیه مورد نیاز شرکت ها اقدام کنند و قدرت چانه زنی داشته باشند و از بورس مواد اولیه را خریداری کرده و بین اعضا تقسیم کنند.

سرمایه گذاران نااهل، مشکل جدی واحدهای تولیدی قزوین

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این باره گفت: یکی از کارهایی که هفت و هشت ماهه شروع کرده ایم و الان با جدیت پیگیری می کنیم برخورد با مدیران واحدهایی است که برخی از آنها اهلیت صنعتی نداشته اند.

افضلی گفت: این افراد با این هدف، زمین صنعتی را خریده و بلوکه کرده اند که افزایش قیمت پیدا کند و کار دلالی کرده و به فروش برسانند.

وی افزود:ما با کمک شرکت شهرکها این افراد را شناسایی و احصا کرده و تذکر داده ایم و اگر به فعالیت برنگردند درخواست خلع ید کرده و زمین صنعتی آنها را به افراد دارای اهلیت واگذار می کنیم.

افضلی خاطر نشان ساخت:تا به امروز چند مورد از این افراد را شناسایی و خلع ید کرده ایم و در ادامه نیز با جدیت این مسیر را طی خواهیم کرد.

وضع بهتر قزوین نسبت به استان های دیگر از نظر واحدهای تعطیل و راکد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: خوشبختانه با همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی استان، نسبت به استان های دیگر وضعیت بهتری در بخش واحدهای راکد و غیرفعال داریم و چشم انداز ما امسال این است که تعداد واحدهای راکد و غیرفعال را به حداقل برسانیم.

افضلی گفت:ما با جدیت مشکلات واحدهای تولیدی استان را پیگیری و رصد می کنیم و برای آنها برنامه احیا می نویسم و آنها را طبق برنامه فازبندی رصد و پایش می کنیم.

وی افزود: در بخش احیای واحدهای راکد نسبت به استان های دیگر تقریبا در سطح خیلی خوبی قرار داریم و واحدی نداریم که چند سال بلاتکلیف افتاده باشد.

افضلی گفت:این نوع واحدها در این سالها با اقدامات انجام شده، خلع ید شده اند یا برنامه تولید برای آنها تدوین شده تا احیا شوند و به خط تولید بازگردند.

۲۰۰ واحد راکد و غیرفعال در شهرک های صنعتی استان قزوین

شهرک های صنعتی استان قزوین به دلیل فراهم داشتن زیرساخت ها و امکانات اولیه فعالیت با استقبال بالای سرمایه گذاران مواجه هستند ولی با وجود این شرایط، حدود ۲۰۰ واحد تولیدی استان در این شهرک ها راکد و غیرفعال است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در استان قزوین ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی داریم و توسعه شهرک های صنعتی غیردولتی را هم جزو برنامه کاری خود قرار داده ایم.

احیای واحدهای تولیدی، مولفه مهم رونق اقتصادی

حمیدرضا خانپور گفت: در این شهرک ها و نواحی صنعتی استان هزار و ۸۵۰ قرارداد با سرمایه گذاران صنایع مختلف منعقد شده است و ۸۵۰ واحد هم اکنون فعال هستند و ۲۰۰ واحدی که پروانه بهره برداری و پایان کار ساختمانی گرفته اند راکد و غیرفعال هستند.

وی اضافه کرد:بقیه هم طرح های صنعتی هستند که در طول چندسال اخیر قرارداد منعقد کرده اند و بین ۱۲ تا ۳۶ ماه دیگر به بهره برداری می رسند.

حل مشکلات واحدهای تولیدی استان با جذب سرمایه گذاران جدید

خانپور گفت: برای جذب سرمایه گذاران جدید یک کمیته را در داخل شرکت شهرک ها شکل داده ایم تا برای بررسی اهلیت سرمایه گذاران و ارزیابی قراردادهای جدیدی که منقعد شده است اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد سرمایه گذاران شرکت های صنعتی استان قزوین نگاه توسعه ای داشته اند و  صنعت، بازار کار و تولید را می شناخته و با فرهنگ کار و کارگری آشنا بوده اند و قبلا در یک واحد کوچکتری فعالیت داشته اند و با یک نگاه توسعه ای به استان آمده اند با این حساب در آینده شاهد کم شدن واحدهای راکد و نیمه فعال در شهرک های صنعتی استان خواهیم بود.

وی گفت: ۲۰۰ واحدی که در شهرک ها و ناحیه های صنعتی استان تعطیل یا غیرفعال هستند تعدادی را بانک ها جانشین شده اند و متاسفانه چون بانک، یک بنگاه اقتصادی نیست خیلی رغبتی به فعال سازی واحد ندارد و به دنبال این هستند که ارزش افزوده ای به ملک و تجهیزات وارد شود و بتوانند آن را در قالب مزایده در سالهای بعد واگذار کند.

خانپور خاطر نشان ساخت: برخی از واحدهای تولیدی استان اختلاف بین شرکا و سهام داران بنا به دلایل مختلفی دارند و پرونده های آنها در مراجع قضایی در حال سیدگی است و مشکلات آنها را در جلسات حمایت قضایی، کارگروه رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی دادگستری پیگیری می کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین افزود: برخی از صنایع استان به دلیل کهولت سن دستگاه ها و تجهیزات، فقدان رقابت در بازار یا کمبود سرمایه تعطیل شده اند که امیدواریم در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی بتوانیم برای فعال سازی آنها در دولت جدید اقدام کنیم.

حدود ۲۵ درصد واحدهای تولیدی استان قزوین راکد، نیمه فعال یا تعطیل هستند که می طلبد در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برای فعال سازی آنها اقدام شود.

خوشبختانه تاکید رییس جمهوری در این زمینه عزم جدی دولت سیزدهم را برای حمایت از صنعتگران و فعالسازی تمامی ظرفیت های تولیدی و صنعتی راکد نشان داد و امیدواریم به زودی شاهد محقق شدن این هدف و اشتغالزایی و رونق اقتصادی در استان و کشور باشیم./ ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.