افزایش تعداد رایزنان بازرگانی و مشوق‌های صادراتی/ ۴۳ مرکز تجاری فعال در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت: تعداد رایزنان بازرگانی از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون از ۲ به ۱۸ نفر رسیده که تا پایان سال این تعداد به ۲۰ نفر افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، «احمدرضا علایی» معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در همایش معرفی توانمندی‌های ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با بیان اینکه در یک سال گذشته بر ترسیم نقشه راه برای توسعه تجارت متمرکز بودیم، افزود: یکی از ابزارهای سازمان توسعه تجارت برای ارتقای مبادلات و بهره‌گیری از دانش رایزنان بازرگانی است که با اولویت‌بندی مناسب برای کشورهای هدف، افراد بیشتری اعزام شوند.

وی با اشاره به ۴۳ مرکز تجاری فعال در کشورهای مختلف،‌ خاطرنشان کرد: توسعه این مراکز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم به اهداف تجاری و گسترش مبادلات در سال‌های آینده دست یابیم.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهداف دولت برای دستیابی به ۷۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تا سال ۱۴۰۴، تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم باید با شیب برنامه‌ریزی شده‌ای صادرات را افزایش دهیم که مطابق تقسیم بندی جغرافیایی، سه‌چهارم صادرات در کشورها در گروه یک شامل کشورهای عضو سی.آی.اس قرار گرفته‌اند که این کشورها سهم ۵۰ درصدی در افزایش صادراتی ایران دارند.

وی با بیان اینکه در مسیر ترسیم شده برای توسعه تجارت، وزارت صمت و جهاد کشاورزی نقش مهمی را ایفا می کنند، تاکید کرد: رایزنان بازرگانی ‌نماینده کشور در کشورهای هدف هستند و می‌توانند در حوزه اولویت‌بندی و تبیین بازار، دولت را همراهی کنند.

اعلایی ادامه‌داد: دولت در بخشی از فعالیت‌ها به دلیل تحریم ها کارساز نیست، زیرا با توجه به تنگناهای موجود در حوزه بین‌الملل، ورود دولت چاره ساز نخواهد بود که می‌توان با بهره‌مندی از بخش خصوصی به اهداف دست یافت.

وی با بیان اینکه در ارمنستان مرکز تجاری با حضور رایزن بازرگانی فعال شده، خاطرنشان ‌کرد: افزایش مشوق‌های صادراتی و تخصیص بر اساس نظر مراکز تجاری، از برنامه‌های دیگر در دستور کار است تا این مراکز مجری سیاست‌های سازمان توسعه تجارت و ابراز نظارتی و کنترلی باشند.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه روند صدور مجوز برای مراکز تجاری فعال تسهیل خواهد شد، گفت: ۵۶ خدمت را می‌توان از طریق مراکز تجاری دریافت کرد، اما الزامی برای آن ها با توجه به موقعیت جغرافیایی هر مرکز وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.