افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و عمان به 1.2 میلیارد دلار تا پایان سال/ ‌جزئیات سفر وزیر صمت به عمان

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، گفت: در 10 ماهه ابتدای امسال حجم مبادلات تجاری ایران و عمان یک میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می شود این رقم تا پایان 1400 به یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یابد.

محسن ضرابی درباره اهداف سفر وزیر صمت به همراه فعالان اقتصادی بخش خصوصی به عمان، اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده بود تا در این سفر یک هیئت تجاری از بخش خصوصی وزیر را همراهی کند اما به علت محدودیت های کرونایی و تصمیم گیری ستاد عالی کرونا در عمان، برگزاری همایش ها و برخی جلسات لغو شد و به همین دلیل  هیئت همراه وزیر از بخش خصوصی تعداد محدودتری خواهند بود.

عمان پایگاهی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی

وی افزود: در این سفر فقط شرکت‌هایی از بخش خصوصی وزیر را همراهی می کنند که قصد صادرات مجدد از کشور عمان را دارند، این شرکت ها می خواهند از عمان به عنوان پایگاهی برای صادرات مجدد استفاده کنند و اولین هیئتی است که به این منظور به عمان سفر می کند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان اظهار داشت: بنابراین به همراه وزیر صنعت، 10 شرکت به سرپرستی اینجانب به عمان سفر می‌کنیم و در آنجا یکی از محورهای مورد بحث با مسئولان این کشور موضوع صادرات مجدد و سرمایه گذاری برای صادرات مجدد است. 

ضرابی بیان داشت: در این سفر دیدارهایی با مدیران ارشد وزارتخانه های مختلف خواهیم داشت و از شهرک های صنعتی و مناطق آزاد این کشور نیز بازدید خواهیم داشت. 

صادرات مجدد کالاهای ایرانی به 16 کشور با تعرفه صفر

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان درباره چگونگی و مزایای صادرات مجدد کالاهای ایران از عمان اظهار داشت: کشور عمان قرارداد FTA یا همان تجارت آزاد با 16 کشور عربی، آفریقایی، آمریکا، سنگاپور و چهار کشور اروپایی دارد، بنابراین در صورتی که کالاهای تولیدی غیر تحریمی ما دارای گواهی مبدا کشور عمان باشد می‌توانیم از این مزیت استفاده کرده و محصولات تولیدی خود را از طریق عمان با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها صادر کنیم. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر به علت مساله تحریم‌ها یک سری از کالاها حتی کالاهای غیرتحریمی امکان صادرات ندارد، بیان داشت: با وجود اینکه برخی از کشورها تمایل دارند که با ما کار کنند و کالاهای ما را خریداری کنند ولی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقالات مالی این امکان برای آنها وجود ندارد بنابراین  از طریق بهره گیری از امکان صادرات مجدد از عمان می‌توان با این کشورها نیز به صورت غیرمستقیم همکاری تجاری داشت. 

صادرات ایران به عراق با تعرفه صفر گمرکی

ضرابی با اشاره به موافقت نامه تجارت آزاد عمان با برخی از کشورهای عربی، گفت: برخی از کشورها مانند عراق تعرفه‌های گمرکی بالایی را برای کالاهای ما در نظر می گیرند و در مقاطعی از زمان ممنوعیت هایی را در مورد واردات اعمال می‌کنند بنابراین در صورتی که کالاهای تولیدی ما گواهی مبدا عمان را داشته باشد این ممنوعیت ها برداشته می شود و ما می توانیم از طریق عمان کالاهایمان را با تعرفه صفر به این کشور صادر کنیم. 

امکان صادرات سنگ های تزئینی به عربستان و آمریکا از طریق عمان

وی افزود: کشور آمریکا بعد از عربستان یکی از واردکنندگان بزرگ سنگ های تزئینی به شمار می رود از طرفی سنگ های تزئینی تولید ما نیز دارای تنوع و کیفیت بسیار بالایی است بنابراین می توان با فرآوری سنگ‌های تزئینی در کشور عمان و برخورداری از گواهی مبدا این کشور صادرات این محصول را نیز به کشورهای نامبرده انجام داد.  

رئیس اتاق مشترک ایران و عربستان اظهار داشت: این موضوع مشمول بسیاری از کالاهای صادراتی می شود به عنوان مثال در حال حاضر زعفران ما به صورت فله ای به ترکیه صادر و از آنجا به اسپانیا و یونان می‌رود و پس از بسته بندی در این کشور به آمریکا صادر می‌شود بنابراین با بهره مندی از گواهی مبدا کشور عمان این محصول را می توانیم به عمان منتقل و در آنجا پس از بسته بندی به آمریکا با تعرفه گمرکی صفر صادر کنیم. 

وی با بیان اینکه عمان از نظر معدنی کشوری بسیار بکر است، گفت: در دو – سه سال اخیر شرایط سرمایه گذاری در معادن این کشور برای خارجی ها فراهم شده است و به جهت اهمیت موضوع وزارتخانه ای با نام وزارت معدن و انرژی در سال 2020 در این کشور تشکیل شده است، بنابراین با توجه به توانمندی‌ها و برخورداری از دانش فنی در این حوزه، شرکت‌ها می توانند از این فرصت استفاده کنند و با سرمایه‌گذاری  و کار بر روی معادن این کشور ارزش افزوده  ای را حاصل کنند. 

ضرابی درباره سطح مبادلات تجاری ایران و عمان نیز بیان داشت: سطح مبادلات تجاری ایران و عمان در سال 1392 در مجموع 221 میلیون دلار که این رقم در سال 1397 به یک میلیارد و 161 میلیون دلار افزایش یافت. 

وی بیان داشت: صادرات ایران از 161 میلیون دلار در سال 92 نیز به 728 میلیون دلار در سال 97 رسید اما در سال 98 به علت مشکلات ناشی از پیمان سپاری ارزی سطح مبادلات تجاری ما به این کشور کاهش یافت. 

افزایش سطح مبادلات تجاری ایران به 1.2 میلیارد دلار تا پایان امسال

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان بیان داشت: سطح مبادلات تجاری ایران و عمان در سال 98 در مجموع 694 میلیون دلار  و در سال 99 نیز 872 میلیون دلار بوده است. 

ضرابی بیان داشت: اما در سال جاری سطح مبادلات تجاری ما با عمان رشد یافته است بطوری که در 10 ماهه ابتدای امسال حجم مبادلات دو کشور یک میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود این رقم تا پایان 1400 به یک میلیارد ‌و 200 میلیون دلار افزایش یابد. 

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، از 19 تا 21 بهمن ماه به منظور شرکت در کمیسیون مشترک ایران و عمان در رأس یک هیئت دولتی و خصوصی به این کشور سفر می‌کند.

دو کشور در جریان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک قرار است در زمینه های اقتصادی و به ویژه سرمایه گذاری تجاری، صنعتی،معدنی، حمل و نقل هوایی، دریایی و ترانزیت، حوزه انرژی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، فرهنگی و غیره رایزنی کنند./فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.