افزایش ۳۶ درصدی صادرات خشکبار در دوماهه امسال

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در دوماهه امسال بیش از 200 میلیون دلار صادرات خشکبار داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 36 درصد و از نظر وزنی 25 درصد رشد داشته است.

محمود بازاری در مورد وضعیت صادرات خشکبار کشور اظهار کرد:‌ خشکبار یکی از اقلام اصلی ما در صادرات بخش کشاورزی است. عمده کالاهای صادراتی ما نیز شامل پسته، مغز پسته، خرما، کشمش، انجیر و غیره است. در دوماهه امسال بیش از 200 میلیون دلار صادرات خشکبار داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 36 درصد و از نظر وزنی 25 درصد رشد داشته است.

وی افزود: بیشترین صادرات هم مربوط به پسته، خرما و کشمش بوده است. صادرات پسته و مغز پسته 43 درصد و کشمش 50 درصد افزایش از نظر ارزشی نسبت به دو ماهه سال گذشته داشته‌اند. اقلام خشکباری ما به بیش از 50 یا 60 کشور جهان صادر می‌شود ولی عمده آن به چین، روسیه و اروپا است. بخشی از آن نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌رود، در مجموع تنوع بازار ما در این گروه کالایی بسیار خوب است.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت تصریح کرد:‌ در سال 95 که بار و محصول خوب داشتیم، مجموع صادرات خشکبار ما به نزدیک 22.5 میلیارد دلار نیز رسیده، بنابراین میزان صادرات بستگی به سال‌آوری محصولات دارد و بعضی سال‌ها کمتر یا بیشتر است. در بعضی اقلام مانند خرما تولیدکننده اول دنیا هستیم؛ سال گذشته بزرگترین تولیدکننده خرما بودیم و صادرات‌مان در این بخش بسیار خوب بود. دوماهه امسال هم 48 هزار تن صادرات خرما، 107 هزار تن صادرات کشمش و 18 هزار تن صادرات پسته و مغز پسته داشتیم.

وی با اشاره به مشکلات حاصل از تحریم گفت: با همه شرایط تحریم و محدودیت‌های کرونا، روند صادرات خشکبار هم سال گذشته و هم دو ماهه امسال خوب بود، البته رشد دوماه امسال بیشتر به این علت است که در دوماهه اول سال 99 به علت شیوع کرونا محدودیت انتقال کالا در مرزها وجود داشت. مشکلات بانکی وجود دارد و تنوع فرمول‌های تحریم کار را برای صادرکنندگان سخت کرده اما تجار شاید مسائل بیرونی را رفع کنند ولی دستگاه‌ها باید کمک کنند که مشکلات داخل کشور حل و فصل شود و از سر راه صادکنندگان برداشته شود تا از داخل چندان هزینه سربار برای آنها ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.