افزایش ۹۶ درصدی کالاهای ترانزیتی در چهار ماهه سال جاری

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران گفت: در چهارماه نخست سال جاری وزن ترانزیت خارجی رشد ۹۶ درصدی داشته است.

«آرزو غنیون» با بیان اینکه میزان رشد وزنی امسال حاکی از رونق این رویه گمرکی دارد، اظهار داشت:  ۱۰ گمرک کشور ۹۲ درصد آمار کل ترانزیت خارجی را به خود اختصاص داده اند، به طوری که آمار آنها از یک میلیون و ۵۴۸ هزارتن در سال ۹۹ به سه میلیون و ۴۴۷ هزار تن در چهار ماه نخست سال جاری رسید که رشد ۱۲۲ درصدی را تجربه کرده اند.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی با رشد ۴۶ درصدی از ۸۱۹ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته به یک میلیون و ۱۹۷ هزار تن در سال جاری رسیده و مقام نخست ترانزیت گمرکی را به خود اختصاص داده است و بعد از آن گمرک باشماق با رشد ۵۳۸.۱۴ درصدی سرخس با رشد ۲۵ هزار درصدی، بازرگان با رشد ۲۴۹ درصدی از ۱۰۸ هزار تن به ۳۷۷ هزار تن در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

به گفته غنیون، گمرک بندر امام خمینی (ره) با قرار گرفتن در جایگاه دهم کاهش ۸۲ درصدی در ترانزیت خارجی داشته است و از ۲۶۷ هزار تن در چهارماه نخست سال جاری به ۴۵ هزار تن رسید.

افزایش ۹۶ درصدی کالاهای ترانزیتی در چهار ماهه سال جاری

صادرات ۱۰ میلیارد دلار از مبدا ۱۰ گمرک 

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران  با بیان اینکه در چهار ماهه امسال، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی ۳۸ میلیون و ۳۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۲۷.۵ درصدی در وزن و ۶۴.۸۷ درصدی در ارزش داشته است. ‌

وی تصریح کرد: همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۵.۵۴ درصدی در وزن و ۳۲.۶۹‌ درصدی در ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، به ارقام ۱۲ میلیون و ۵۰۹ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار رسیده است. ‌

غنیون خاطرنشان کرد: این میزان کالا، از ۹۸ گمرک اجرایی فعال در رویه واردات و ۶۴ گمرک اجرایی فعال در رویه صادرات انجام شد و میزان متوسط ترخیص روزانه کالاهای صادراتی ۳۰۹ هزار تن و کالاهای وارداتی ۱۰۱ هزار تن در روز بوده است.

وی اظهار داشت: مناطق ویژه اقتصادی شهید رجایی، انرژی پارس، بندرامام خمینی (ره) و گمرکات خسروی، بازرگان، شلمچه، پرویزخان، باشماق و مهران سهم ۷۶ درصدی از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۸۴۵ میلیون دلار را از آن خود ساخته اند و سهم وزنی آنها نیز از کل تناژ صادراتی بیش از ۷۲ درصد بوده است.

افزایش ۹۶ درصدی کالاهای ترانزیتی در چهار ماهه سال جاری

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران گفت: ۱۰ گمرک در مناطق ویژه شهید رجایی، انرژی پارس، بندر امام خمینی (ره)، بوشهر، منطقه آزاد اروند و گمرکات خسروی، شلمچه، پرویزخان، باشماق به عنوان مرزهای برتر صادرات غیر نفتی از نظر وزنی محسوب می شوند که بیش از ۷۶ درصد کل صادرات وزنی کشور بالغ بر ۲۹ میلیون و ۱۶۲ هزار تن کالا را در بر گرفته است.

به گفته وی، ۵۳ گمرک فعال در حوزه صادرات طی چهار ماهه نخست سال جاری، کمتر از ۲۵ وزن و ارزش کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده اند.

افزایش ۹۶ درصدی کالاهای ترانزیتی در چهار ماهه سال جاری

واردات ۹۱ درصد کالاها از ۱۰ گمرک

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران خاطرنشان کرد: ۱۰ گمرک نخست وارداتی نیز به لحاظ ارزشی متعلق به مناطق ویژه شهید رجایی، بندر امام خمینی (ره)، امیر آباد، بوشهر، چابهار، انزلی و گمرکات بازرگان، فرودگاه امام خمینی (ره)، شهید باهنر و تهران است که سهمی حدود ۸۹ درصد از وزن و ۹۱ درصد از ارزش کل واردات کشور طی چهار ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: در چهارماهه نخست سال جاری از ۱۰ گمرک برتر وارداتی ۱۱ میلیون و ۷۴ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار کالای مورد نیاز به کشور وارد شده است که در این میان منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی با رشد ۳۵ درصدی در جایگاه نخست جای گرفته است.

افزایش ۹۶ درصدی کالاهای ترانزیتی در چهار ماهه سال جاری

وی با بیان اینکه میزان حجم تجارت خارجی در چهارماهه نخست سال جاری نشان از اهمیت شریان های تجاری و مرزهای ورودی و خروجی کشور دارد، تاکید کرد: با توجه به صعودی بودن آمارهای تجاری نیاز به نوسازی و بهسازی امکانات، تجهیزات و فناوری های نوین، دستگاه های کنترلی کارآمد مانند ایکس ری و گاما ری، تامین نیروی انسانی توانمند در گمرکات دیده می شود که برای تسهیل این بخش به سرعت باید بهبود یابند./ ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.