امارات، پایتخت مالی جدید برای هند

مقررات سخت‌گیرانه و ضعف مدیریت در هند، در برابر جذابیت مالیاتی و سرمایه‌گذاری در امارات باعث شده تا هرروز به تعداد کسب‌وکارها، سرمایه‌گذارها و شهروندان هندی در شهرهای امارات افزوده شود.

اگر در میانه بازار پرهیاهوی مینا در دبی بایستید، به‌راحتی می‌توانید تصور کنید که 1900 کیلومتر دورتر از امارات، در دل بمبئی ایستاده‌اید. راسته‌های این بازار مملو از نام‌هایی هندی است: جواهرات تانیشک، بیریانیوالا یا رستوران پنجاب کوچک. زبان عربی در این منطقه همان اندازه ابزاری برای برقراری ارتباط با مردم است که زبان هندی و مالایی. مهم‌ترین موسسه مالی که ساختمان آن در منطقه خور دبی خودنمایی می‌کند، بانک بارودا است که تحت کنترل دولت هند فعالیت می‌کند.‌

به گزارش اکونومیست، بازار مینا فراتر از منطقه‌ای تحت سلطه قومیتی خاص، به نقطه‌ای قابل‌مشاهده از شبکه‌ای عظیم از کسب‌وکار هندی‌ها تبدیل شده است، شبکه‌ای که بسیاری از مهم‌ترین شرکت‌های هندی در امارات متحده عربی را شامل می‌شود. اتاق بازرگانی دبی گزارش می‌کند که در سال 2022 بالغ‌بر 11 هزار شرکت هندی به شرکت‌های ثبت شده دبی افزوده شده‌اند و مجموع تعداد شرکت‌های هندی را به 83 هزار رسانده‌اند. روابط تجاری میان این دو کشور هم هرروز تنگاتنگ‌تر می‌شود.

هندی‌ها، جمعیت غالب در امارات

در پس این شرکت‌ها جمعیتی عظیم شکل گرفته است: جمعیت هندی‌های مقیم امارات 3.5 میلیون است درحالی‌که جمعیت خود اماراتی‌ها 1.2 میلیون نفر است. این مهاجران درمجموع در سال 2021 بالغ‌بر 20 میلیارد دلار به هند پول حواله کرده‌اند. این مبلغ پس از مبلغ حواله پول از آمریکا به مکزیک در رتبه دوم سال 2021 قرار گرفته است.

بالاترین میزان حواله پول میان کشورها در سال 2021

بالاترین میزان حواله پول میان کشورها در سال 2021

بسیاری از مردم در بمبئی به شوخی ابوظبی و دبی را تمیزترین شهرهای هندوستان می‌نامند. هند برای امارات منبع غذا، جواهرات، سنگ‌های قیمتی، چرم، نیروی کار، دارو و فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. برای هند هم امارات به یک منبع حیاتی سرمایه تبدیل شده است، جایی که کسب‌وکارهای هندی می‌توانند در آن به‌دوراز تشریفات و کاغذبازی‌های اداری معمول، ترافیک فلج‌کننده، خطوط متراکم مهاجرت در فرودگاه و مالیات‌های تنبیهی در هند، با بازارهای جهانی ارتباط برقرار کنند.

این شکل از رابطه میان هند و امارات در سال 1973 قابل‌تصور نبود؛ یعنی زمانی که یک فروشگاه هندی که ساری‌های هندی می‌فروخت باعث شد نام مینا برای این بازار انتخاب شود. نیم‌قرن بعد اما امارات به کشوری ثروتمند تبدیل شد که مراکز خرید شلوغ آن با خیره‌کننده‌ترین محصولات جهان پر شده است و تاجران جواهر هندی مرکز خرید 68 طبقه‌ای الماس دبی را پرکرده‌اند.

سفر میان هند و امارات هم به بازاری رو به رشد تبدیل شده است. خط هواپیمایی امارات در هفته 66 هزار بلیت خود را در اختیار مقامات هندی قرار می‌دهد و میزان تقاضا برای این بلیت‌ها رو به افزایش است. تاجران هندی معمولاً روزانه به دبی سفر می‌کنند. بسیاری از آنها با در اختیار داشتن ویزای 10 ساله طلایی تمایل دارند بیشتر از یک روز در دبی بمانند.

نتایج نظرسنجی که توسط سفارت هند در امارات انجام گرفته نشان می‌دهد 60 درصد از مقامات ارشد مالی در شرکت‌های بزرگ امارات هندی هستند. هندی‌ها را می‌توان در مشاغل برتر صنایع مختلف سرتاسر امارات یافت. سال گذشته نرخ تجارت اسمی میان دو کشور 16 درصد رشد داشته است و امضای قراردادی تجاری که در ماه می اجرایی شد، این روند را تقویت کرده است.

دلیل جذابیت دبی برای سرمایه‌داران هندی

این روند بر جغرافیای موفقیت در هند اثر گذاشته است. تایمز هندوستان این تغییر با به این شکل توصیف کرده است: «هندوستان مرفه اکنون یک آدرس جدید دارد». موکش آمبانی ثروتمندترین فرد هند، در ماه آگوست با خرید ملکی به قیمت 80 میلیون دلار در دبی، رکورد قیمت خانه را در این شهر شکست. سپس او در ماه اکتبر با خرید ملکی دیگر به قیمت 163 میلیون دلار رکورد خودش را شکست. سال گذشته هندی‌ها 4.3 میلیارد دلار در بخش مسکن دبی هزینه کرده‌اند که این مبلغ 2 برابر مجموع خرید خانه در سال 2021 در دبی است. رشد تقاضا در بازار مسکن دبی توسط هندی‌ها ناشی از مقررات عجیب‌وغریبی در کد مالیاتی در هند است که افرادی که قصد خارج کردن پول از هند دارند را به‌سوی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن سوق می‌دهد.

در مقابل نظام مالیاتی امارات هم جاذبه ایجاد می‌کند. هیچ مالیات شخصی در امارات وجود ندارد، درحالی‌که مالیات بر درآمد در هند به 40 درصد نزدیک می‌شود. علاوه بر این مالیات بر درآمد شرکت هم در هند بالاتر و پیچیده‌تر است. تفاوت‌های حقوقی مهم دیگری هم میان دو کشور وجود دارد. امارات در ظاهر تحت قوانین سخت‌گیرانه اسلامی قرار دارد؛ اما در عمل دادگاه‌هایی تجاری تحت حاکمیت استانداردهای بین‌المللی در این کشور وجود دارند که گاه نسبت به تخلف‌ها نگاهی تسامح‌آمیز دارند.

علاوه بر این امارات کثرت‌گرایی مذهبی را ترویج می‌کند. ابوظبی به‌تازگی یک معبد عظیم برای هندوها بنا کرده است و مرکز مسلمانان، مسیحی‌ها و یهودی‌ها را با هم ادغام کرده است. هند در ظاهر کشوری سکولار با قانونی تثبیت شده است. در عمل اما دادگاه‌های این کشور قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای را در حوزه‌های مختلف اعمال می‌کنند و آتش درگیری‌های مذهبی را شعله‌ورتر می‌سازند.

داشتن ارتباط نزدیک‌تر با امارات به نفع کسانی که در هند تجارت می‌کنند هم هست. در ابتدای سال 2020 زمانی که آقای آمبانی توانست از صندوق دارایی‌های دولتی امارات میلیاردها دلار سرمایه جذب کند، امارات بیش از هر زمان دیگری به شکل منبع ارزشمند سرمایه دیده شد. بر اساس تخمین شرکت مشاوره Bain، صندوق دارایی‌های دولتی امارات و دیگر شرکت‌های خصوصی سهام بین سال‌های 2018 تا 2022 بالغ‌بر 34 میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این رقم به شکلی فزاینده در حال افزایش است.

این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های متنوع، از بانک‌ها گرفته تا شرکت‌های تولیدی و استارتاپ‌ها انجام گرفته‌اند گفته می‌شود اگر گوآتام آدانی، دومین فرد ثروتمند هند بخواهد سرمایه‌گذاری جدیدی در کسب‌وکارش انجام دهد، ابوظبی یکی از منابع کلیدی برای سرمایه‌گذاری برای او خواهد بود زیرا تاکنون میلیاردها دلار در شرکت‌های مختلف آدانی سرمایه‌گذاری کرده است. تمامی این حقایق نشان از آن دارند که امارات در حال تبدیل شدن به یک پایتخت مالی برای هند است.

دست‌اندازهای محلی و جهانی

این روند تکامل بدون دردسر هم نبوده است. در ماه مارس سال گذشته امارات توسط گروه ویژه اقدام مالی، یک نهاد بین‌المللی که با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم مبارزه می‌کند، در لیست خاکستری قرار گرفت. از آن زمان به بعد نقل‌وانتقال پول به‌شدت تحت نظر قرار گرفت. ازاین‌رو بسیاری از خانواده‌های هندی که قصد تأسیس دفاتری شخصی در امارات دارند ترجیح می‌دهند سرمایه خارجی موردنیاز خود را از اماکنی دورتر، مانند سنگاپور یا لندن تأمین کنند. مانع دیگر نیاز به تمدید ویزا برای سفر هندی‌ها به امارات است که بسیاری از هندی‌ها را نگران روزی کرده که رهبران اماراتی نظر خود را برای صدور ویزا برای هندی‌ها تغییر دهند.

بااین‌همه، خوش‌بینی موجود به‌اندازه‌ای شدید است که بسیاری نگرانی‌ها و موانع موجود را خرده‌سنگ‌هایی ناچیز در مسیر می‌بینند. این افراد باور دارند رابطه میان دبی و ابوظبی با هند درنهایت به رابطه میان سنگاپور و جنوب شرق آسیا تبدیل خواهد شد: دولت‌شهرهایی کوچک و منظم که برای کشور همسایه که پویایی و پتانسیل اقتصادی در آن به‌واسطه ضعف مدیریت و قوانین فرساینده تضعیف شده است، نقش مجراهای مالی و تجاری را ایفا خواهند کرد. تأثیرگذارترین و قدرتمندترین توصیف‌هایی ازاین‌دست معمولاً از جانب هندی‌های بیان می‌شود که پیش از آغاز تحول بزرگ امارات در دبی و ابوظبی ساکن شده‌اند و شاهد ظهور خارق‌العاده این شهرها بوده‌اند. آن‌ها به ساختمان‌های عظیم اشاره می‌کنند و زمانی را به یاد می‌آورند که این ساختمان‌ها تنها خطوطی ساده بودند که با دست روی شن‌ها کشیده شده بودند.| اتاق بازرگانی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.