امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و روسیه تا آذر امسال

معاون وزیر صمت گفت:‌ توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور ایران و روسیه حداکثر تا آذر امسال امضا می‌شود.

علیرضا پیمان‌پاک روز چهارشنبه در همایش مشترک تجاری و ایران و روسیه با بیان اینکه فرصت‌های خوبی برای تجارت دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: با فعال‌سازی کریدورها می‌توان تجارت با کشورهای ثالث را نیز گسترش داد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: باید این شناخت واقعی و دقیق را به وجود بیاوریم زیرا پیش از این تجار دو کشور از طریق کشورهای واسطه ارتباط ایجاد می‌کردند و ارتباط مستقیم وجود نداشت که موجب تصوری غلط شده بود که مانع رشد تجارت می‌شد.

پیمان‌پاک گفت: برای گسترش روابط تجاری مسئله اصلی و اول شناخت بازار است که در سفر با رئیس‌جمهوری ارتباطات خوبی برقرار شد و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند. همچنین برگزاری نمایشگاه توسط هیأت‌های تجاری و ایجاد پلتفرم دقیق و حرفه‌ای برای برقراری ارتباط تجار واردکننده و صادرکننده متخصص می‌تواند زمینه شناخت و توسعه تجارت باشد.

وی افزود: تجارت دو کشور با وجود تلاش‌ها و زحمات سال گذشته به چهار میلیارد دلار رسید که فاصله بسیاری با اهداف دارد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه الزامات لجستیکی و افزایش ظرفیت‌ها از برنامه‌های در دستور کار تجارت دو کشور است، تاکید کرد: در زمینه مبادلات پولی و بانکی با حمایت‌ها، بانک‌های روسی با بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی ایران مذاکرات خوبی اتفاق افتاده است و از سوی دیگر صندوق‌های ضمانت نیز می‌توانند تجارت دو کشور را بیمه کنند.

پیمان‌پاک تاکید کرد: افزایش تجارت نیازمند ایجاد اعتماد است و با توجه به اینکه این ارتباط برای تحریم‌ها برقرار نشده است، بیمه‌های تجاری ارتباط تجاری دو کشور را تضمین کند.

وی همچنین گفت: تا مهر یا آذرماه امسال توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور ایران و روسیه امضا می‌شود. همچنین قرار است کریدور شمال – جنوب جهت توسعه تجارت بین دو کشور فعال شود./مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.