اوضاع صادرات فرش دستباف خوب نیست

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه تولید از صادرات منفک است، گفت: وضعیت صادرات فرش دستباف خوب نیست.

مرتضی میری در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف در سال جاری، گفت: هنوز آمار دقیقی از میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته و همچنین سال جاری منتشر نشده بنابراین وضعیت صادرات فرش دستباف را نمی توان براساس آمار رسمی تحلیل کرد اما براساس بررسی ها و مشاهدات و وضعیت بازار شرایط صادرات فرش دستباف خوب نیست. 

وی با اشاره به تعلیق برخی کارت های بازرگانی گفت: اگرچه توافقاتی با سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ایران برای رفع تعلیق کارت های بازرگانی انجام شده بود اما هنوز برخی از این رفع تعلیق ها انجام نشده و همچنان موضوع تمدید کارت های بازرگانی دچار مشکل است. 

وی با بیان اینکه تمدید کارت های بازرگانی برعهده وزارت صمت است، بیان داشت: در ساختار جدید برای تمدید یا صدور کارت بازرگانی دارندگان کارت های بازرگانی باید دارای کد رهگیری محل کسب باشند در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی بصورت سرقفلی از سال ها پیش در واحدهای صنفی خود مشغول کارند و لذا این افراد فاقد کد رهگیری هستند بنابراین بدون ثبت کد رهگیری در سامانه نیز امکان تمدید کارت بازرگانی را ندارند. 

میری گفت: برای توسعه مراودات تجاری علاوه بر حل مشکلات داخلی باید موانع بین المللی را نیز از سر راه برداشت لذا بدون برقراری مراودات با سایر کشورها و پیوستن به اف ای تی اف نمی توان امیدوار به توسعه تجارت بود زیرا حتی اگر تولید داخلی نیز افزایش یابد کشورها حاضر به برقراری روابط تجاری با ما نخواهند بود. 

وی افزود: برای رشد صادرات باید تغییرات جدی در متغیرهای کسب و کار ایجاد شود   و موانع داخلی از سر راه تولید و صادرات برداشته شود در حالی که چنین اتفاقی نیفتاده است. 

میری بیان داشت: اگرچه طی سالیان اخیر نام‌گذاری سال بر محور تولید انجام می شود اما هیچ حمایتی از تولید داخلی صورت نمی گیرد و تولید نیز از صادرات منفک است. 

وی افزود: این در حالی است که اگر تولیدات ما برای بازارهای بین المللی نباشد وضعیت تولید هر سال بدتر می شود و با توجه به وضعیت اقتصادی بازار داخلی هر سال کوچکتر می شود.  / فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.