بازار پس از تسهیل دلاری

دنیای اقتصاد : نرخ شاخص ارزی به نیمه دوم کانال ۳۲ هزار تومانی بازگشت. پس از تغییر سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ ارز، روز گذشته بازار آزاد ارز تهران به روند کاهشی آغاز شده در روز دوشنبه ادامه داد. در حالی که برخی این موضوع را عنوان می‌کردند که با بخشنامه جدید به صرافی‌ها مبنی بر خرید دلار از صادرکنندگان، فروش دلار با نرخ توافقی به مشتریان آغاز می‌شود، اما بررسی‌های میدانی این موضوع را تایید نمی‌کند.

گزارش‌های منتشر شده از فضای مرکزی بازار حاکی از آن است که در میزان عرضه صرافی‌های آزاد تغییری به وجود نیامده و همچنان تنها تقاضا‌های اصطلاحا مسافرتی تامین می‌شود. البته برخی معتقد بودند که با توجه به زمان‌بر بودن، اجرا شدن این بخشنامه، شاید این مهم در روزهای آتی محقق شود. همچنین اخبار جدید منتشر شده در زمینه دستگیری تنی چند از فعالان معاملات فردایی بازار ارز و طلا باعث شده از شلوغی فضای مرکزی بازار تهران به قدری کاسته شود و معامله‌گران آزاد با احتیاط بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند. سکه طلا طرح جدید نیز که در همراهی با یکی از مهم‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده نرخ خود (دلار آزاد) یک کانال عقبگرد کرده بود روز گذشته در سطوح قیمتی نیمه دوم کانال 15 میلیون تومانی به نوسان پرداخت. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات بازار آزاد با 350 تومان کاهش نسبت به نرخ روز گذشته به رقم 32 هزار و 600 تومان رسید.

دیروز سه‌شنبه 24 خرداد ماه روند قیمت بازار ارز تهران کاهشی بود. پس از افزایش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ ارز طی روز‌های گذشته رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای با صرافان از تغییر سیاست‌های حمایتی در راستای کنترل نرخ ارز سخن گفت. در راستای سیاست‌های جدید، صادرکنندگان می‌توانند دارایی‌های ارزی خود را با قیمت توافقی به صرافی‌ها عرضه کرده تا تقاضا‌های واقعی با سهولت بیشتری تامین شوند. بازار ارز نیز در واکنش به این خبر روند کاهشی جدیدی را تجربه کرد. هر برگ دلار آزاد که در روز یکشنبه هفته جاری در سقف قیمتی تاریخی خود یعنی بازه قیمتی 33 هزار و50 تا 33 هزار و 200 تومان معامله می‌شد، روز گذشته با حدود 600 تومان کاهش نسبت به بازه مذکور به رقم 32 هزار و 600 تومان رسید. فضای مرکزی بازار تهران اما تغییر چندانی نسبت به روز‌های پیش نداشت. همچنان اکثریت صرافی‌های آزاد به فروش سکه مشغول‌اند و تقاضا‌های مسافرتی توسط صرافی‌های دارای سهمیه دولتی تامین می‌شوند. اخبار منتشر شده حول محور دستگیری معامله‌گران فردایی نیز در روند روز‌های اخیر بازار بی‌تاثیر نبوده است. فضای هسته مرکزی بازار ارز تهران در راستای دستگیری‌های مذکور خلوت‌تر شده و فعالان بازار سکه و ارز فردایی محتاطانه‌تر به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بازار ارز در بخش نرخ‌های مصوب و رسمی اما برخلاف بازار آزاد شاهد افزایش قیمت بود. هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل در طی معاملات روز گذشته با حدود 79 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 27 هزار و 495تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی بازار تهران بازار‌ساز با افزایش نرخ ارز در سامانه‌های رسمی در حال کاهش شکاف نرخ میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی است. این افراد همچنین بر این باورند تا زمانی که شکاف نرخ مذکور به شکل محسوسی وجود داشته باشد، تغییر سیاست‌های ارزی از کارآیی لازم برخوردار نیست. روز گذشته نرخ سکه طلا نیز در بازار تهران دچار کاهش قیمت شد. طبق فرمول محاسبه قیمت سکه، نرخ دلار آزاد تاثیر مستقیمی در ارزش ذاتی این کالای سرمایه‌ای دارد. در نتیجه با کاهش قیمت دلار در معاملات آزاد بازار تهران نرخ سکه نیز شاهد کاهش قیمت بود. هر قطعه سکه امامی که در معاملات روز یکشنبه به رقم 16 میلیون و 390 هزار تومان معامله می‌شد، روز سه‌شنبه به سطح قیمتی 15 میلیون و 800 هزار تومان رسید./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.