بررسی موانع افزایش سهم محصولات شیرینی، شکلات و‌ بیسکویت در سبد صادراتی کشور

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری نشست میز ملی توسعه صادرات شیرینی و شکلات کشور خبر داد.

محمود بازاری با بیان این خبر اظهار داشت: نشست بررسی مسائل و مشکلات صادرات شیرینی و شکلات کشور با هدف ارتقای سهم این محصولات در سبد صادرات کشور برگزار شد.
وی افزود: در این نشست موضوعاتی از جمله مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه صنایع تولیدی شیرینی و شکلات کشور، واردات ماشین‌آلات خط تولیدی، کمبود کانتینرهای یخچالدار و لزوم تجهیز ناوگان، افزایش هزینه‌های تولید و مشکل تامین مالی صنایع شیرینی و شکلات بررسی شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ادامه داد: همچنین، مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل، استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، هزینه بالای حمل و نقل کالاهای صادراتی، صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعدد با موضوع تولید و صادرات و زمان‌بر بودن تایید ثبت سفارش مواد اولیه این صنعت از جمله دانه‌های کاکائو توسط وزارت جهاد کشاورزی از دیگر مسائلی بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
بازاری گفت: در این نشست ضمن تاکید بر لزوم تسهیل فرآیندهای صدور مجوز ورود موقت مواد اولیه این صنعت توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات ایران به منظور حمایت از بنگاه‌های صادراتی و استفاده از منابع ارزی بانک‌های ایرانی در خارج از کشور در راستای پشتیبانی از تولید و لجستیک، پیشنهاد شد انجمن صنفی صنایع بیسکویت و شیرینی و شکلات ایران نواقص و ضعف‌های بسته‌بندی و کیفی محصولات را احصاء و به سازمان توسعه تجارت ایران منعکس کند.
گفتنی است، این جلسه به صورت ویدئو کنفرانس توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
خاطرنشان می‌سازد، نمایندگان وزارت جهاد کشاوزی، گمرک ایران، سازمان‌های صمت استان‌های قم، اصفهان، خراسان رضوی، رایزنان بازرگانی ایران مستقر در کشورهای هدف و مسئولان بخش های دولتی و خصوصی استان آذربایجان شرقی در این نشست حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.