برنامه جامع تجارت خارجی تدوین می شود/ رشد ۵ میلیارد دلاری صادرات

وزیر صمت گفت: برنامه جامع تجارت خارجی در حال تدوین است که امکانات لازم برای تسریع و تسهیل واردات و صادرات را فراهم می کند.

سید رضا فاطمی امین در مراسم روز ملی صادرات در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت صادرات در نیمه دوم سال جاری، اظهار کرد: در آغاز دولت، قول افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال را داده بودیم که این برنامه در حال تحقق است. البته طبق برنامه ریزی های انجام شده، صادرات کشور در نیمه دوم امسال بیش از پنج میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. بخشی از این افزایش صادرات نیز ناشی از ابلاغ بخشنامه رفع موانع صادراتی از سوی دولت بود؛ در واقع با این بخشنامه مشکلات و موانعی که صادرکنندگان از آن گله داشتند، رفع شد که همین امر موجب رشد صادرات در نیمه دوم امسال شده است.

وزیر صمت در مورد صادرات دانش بنیان، تصریح کرد: افزایش صادرات محصولات دانش بنیان از برنامه‌های دولت در سال ۱۴۰۱ است. معیارها در این زمینه بازبینی شده تا کالاهای فناورانه که اشتغال بیشتری ایجاد می‌کنند در اولویت صادرات قرار بگیرند. همچنین بر همین اساس سال آینده صادرکنندگان برتر از کسانی خواهند بود که تنوع و افزایش صادراتی داشته و محصولات فناورانه را در لیست خود قرار داده باشند.

وی گفت: برنامه جامع تجارت خارجی در حال تدوین است که امکانات لازم برای تسریع و تسهیل واردات و صادرات را فراهم می‌کند.

وزیر صمت در مورد حمل و نقل و تأثیر این مؤلفه بر تجارت، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در مورد بهبود وضعیت حمل و نقل اقدامات مؤثری انجام داده که به عنوان نمونه می‌توان به ایجاد امکان تردد جاده‌ای ایران و پاکستان اشاره کرد؛ در حال حاضر کامیون‌های ایرانی به کراچی می رسند و از سوی دیگر کالاهای صادراتی پاکستان از مسیر ایران به مقاصد بین المللی ارسال می‌شوند. از سویی دیگر نظم بخشیدن به صادرات با کشتی و قطار از دیگر برنامه‌های تجاری است که برنامه‌های منظمی در مسیرهای پیش‌بینی شده، تنظیم شده است که صادرکنندگان بر اساس آن تولیدات خود را به کشورهای هدف می‌رسانند.

کشتی‌های رورو خریده ایم

همچنین علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص کشتی‌های رورو (حمل مستقیم بار از قطار به کشتی) گفت: کشتی‌های رورو خریداری شده تا با رفع موانع، ارسال کالا تسهیل شود.

وی در مورد مشکلات صادراتی پیش آمده در زمینه محصولات کشاورزی، افزود: تطابق استاندارد از موارد دارای اهمیت در تجارت است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه مطلوب خواهد رسید. مشکل مقطعی به وجود آمده در خصوص فلفل دلمه‌ای و کیوی هفته آینده با اعزام هیأت ایرانی به روسیه برطرف خواهد شد./مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.