بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی ممنوع است

 بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی اعلام کرده است که بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان و اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی ممنوع است.

 بانک مرکزی اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع دانسته و همچنین اعلام کرده است که در صورت تداوم این تخلف از سوی برخی بانک‌ها، پیگرد قانونی در انتظار آنها خواهد بود.

 این بانک در بخشنامه ای به شبکه بانکی تصریح کرده است: بر اساس مفاد بخشنامه شماره 375517‏‏‏/00 مورخ 23‏‏‏ اسفند سال 1400 موضوع ابلاغ مصوبه جلسه مورخ 21 اسفند سال 1400 هیئت عامل بانک مرکزی، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‏‏‏‏ ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. همچنین، چنانچه بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی در راستای بخشنامه شماره 100832‏‏‏‏/99 مورخ 9 تیرماه سال 1399 قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده کرده است، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نیستند، الزامی است.

روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه این گزارش آورده است:گزارشات دریافتی، بررسی‌های به عمل آمده و شکایات ثبت شده در بانک مرکزی، حاکی از عدم رعایت بخشنامه‌های یادشده و تخلف از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است که درصورت تداوم تخلف مذکور، موضوع مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد شد. از این‌رو مقتضی است به قید تسریع اقدامات لازم به منظور رعایت کامل ضوابط یادشده اتخاذ شود و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.