بی‌اثری افزایش دستمزد بدون کنترل تورم

عضو هیأت‌ مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان گفت: اگر بالاترین افزایش‌های مزدی را برای جامعه کارگری اعمال کنیم، اما شرایط تورمی در اقتصاد کنترل نشود عملاً اثرگذاری لازم را در تامین معیشت کارگران از دست خواهد داد.

اصغر آهنی‌ها  اظهار کرد: تجربیات سال‌های گذشته به خصوص افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال گذشته نشان داد که برای ایجاد اثرگذاری افزایش حقوق و دستمزد در تامین معیشت خانوار کارگری باید از رویه‌های متفاوتی مانند افزایش قدرت پول ملی و بهره‌گیری از سیاست‌های کاهش تورمی استفاده کنیم تا به تبع آن، افزایش قدرت خرید کارگران را شاهد باشیم. 

وی افزود: در کنار این شرایط، بهبود فضای کسب و کار در کشور، رونق تولید و رشد اقتصاد را در پی خواهد داشت و این شرایط است که باعث افزایش میزان درآمد خانوار کارگری و بهبود وضعیت معیشت در این قشر می‌شود.

این فعال اقتصادی و کارشناس حوزه کار ادامه داد: در شرایط رکودی و تورمی حاکم بر اقتصاد و تولید، کارفرمایان و نیروی کار با شرایط نامساعد اقتصادی از لحاظ درآمدی و دستمزدی مواجه می‌شوند و اگر زمینه ایجاد توسعه و بهبود فضای کسب و کار با اقدامات کنترلی تورم و افزایش قدرت پول ملی ایجاد شود، طبیعتاً رونق تولید و اقتصاد و افزایش اشتغال و بهبود شرایط دستمزدی را به دنبال خواهد داشت.

آهنی‌ها تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده و ارائه کالا و خدمات در کشور، امکان رقابت در سطح بین‌المللی برای تولیدات داخلی وجود نخواهد داشت و از بازار رقابت به دور خواهیم ماند. محورهای بیان شده در راستای سیاست‌های حمایتی از تولید و نیروی کار می‌تواند شرایط بهتری را در راستای تقویت تولید و اشتغال و شرایط معیشتی جامعه کارگری رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیراً با بیان محورهای حمایتی و تقویتی بازار کار، اشتغال و رونق تولید و اعلام سیاست‌های کارآمد سعی در بهبود شرایط تولید و نیروی کار دارد و باید این جهت‌گیری را به فال نیک گرفت، گفت: امیدواریم تلاش همه جانبه وزارت کار، دستگاه‌های مرتبط با تولید و اشتغال و مجموعه دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار، خروجی مناسبی در مسیر افزایش توان تولید داشته باشد.

عضو کارفرمایی شورای عالی کار خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید عبدالملکی، وزارت کار در واقع وزارت مردم است و برآورده کردن سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با بخش بزرگی از مردم در قالب اهداف این وزارتخانه نیازمند تعامل بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر در مسیر حمایت از تولید و توسعه اقتصاد و اشتغال است.

آهنی‌ها گفت: باید در نظر داشته باشیم که نیروی کار و کارفرمایان در زمینه تولید باید توسط سیاست‌های حمایتی دولت و اقدامات توسعه‌ای در نظر گرفته شوند و امید است که در آینده، خروجی لازم را در قالب برنامه‌های توسعه‌ای وزارت کار در خصوص فضای کسب و کار شاهد باشیم./ آتیه‌آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.