تجارت آزاد بین ایران و سوریه غیرفعال است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در حال حاضر تجارت آزاد بین ایران و سوریه غیرفعال است، اظهار امیدواری کرد که تا چند ماه آینده تجارت آزاد ایران با سوریه فعال شود.

علیرضا پیمان پاک با بیان اینکه در حال حاضر تجارت آزاد بین ایران و سوریه غیرفعال است، اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت ایران طی هشت ماه گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف درصدد احیا و فعال سازی تجارت آزاد بین ایران و سوریه است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار امیدواری کرد که تا چند ماه آینده تجارت آزاد ایران با سوریه فعال شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه گام اول در بحث توسعه تجارت «توسعه بازار» است، افزود: توسعه بازار در قالب رویدادهای مختلف اعم از برگزاری نمایشگاه‌ها، اعزام هیئت‌های تجاری و بسیاری موارد دیگر است. زمانی که تجار دو کشور با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند برای اینکه این ارتباط تجاری پایدار و مستمر باشد و همینطور بتوان با رقبا در سطح بازارهای جهانی رقابت کرد نیازمند یکسری الزامات است.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین الزامات بحث امتیازات تعرفه‌ای است، عنوان کرد: در بازار کشورهای مختلف صدها برند و بنگاه‌های اقتصادی در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: بازار در دنیای امروز اغلب رقابتی است. در این عرصه رقابت کشورهایی موفق هستند که بتوانند در ارتباط با کشورهای هدف از مزایایی تعرفه‌ای و کاهش تعرفه‌ها استفاده کنند.

وی افزود: استفاده از تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد با کشورهای مختلف فرصت ذی قیمتی به کشورها می‌دهد که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

پیمان پاک اظهار کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران به تجارت جهانی ملحق و تعرفه‌ها در تمامی کد کالاها صفر شود این شاید در بخشی از حوزه‌ها مثل رشته‌ها، و صنایع و کالاهای که دولت برنامه حمایت از ساخت داخل دارد برای کشور چالش ایجاد کند.

وی عنوان کرد: اما وقتی کشور وارد تجارت‌های آزاد و تعرفه‌های ترجیحی منطقه‌ای و دو جانبه می‌شود؛ بر اساس کشورهای دارای اقتصاد مکمل می‌توان این پیمان‌ها را دنبال و از امتیازات بین المللی استفاده و بازارهای منطقه‌ای خود را شناسایی کند مسئله‌ای که شاید تا پیش از این خیلی مورد توجه نبود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ایران در بحث تجارت آزاد فقط یک تجارت آزاد با سوریه دارد که متأسفانه آن هم غیرفعال است.

وی یادآور شد: ناگفته نماند جمهوری اسلامی ایران در بحث تجارت ترجیحی و آزاد فعالیت‌های گسترده‌ای با کشورهای دارای اقتصاد مکمل آغاز کرده است./ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.