تجارت ۷۳ میلیارد دلاری کشور در سخت‌ترین شرایط

وزیر صمت اعلام کرد: پارسال ۱۴۶ میلیون تن کالا در کشور تامین (واردات) یا صادرات شده و مجموعا ۷۳ میلیارد دلار حجم تجارت کشور در سال گذشته بوده است.

علیرضا رزم حسینی افزود: از این میزان ۱۱۲ میلیون تن صادرات کالا داشته‌ایم که صادرات بلافاصله تبدیل ارز و تحویل بانک مرکزی شده و این میزان صادرات و ارزآوری یکی از افتخارات دولت است.

وی با اشاره به اینکه ۳۴ میلیون تن واردات کالاها داشته‌ایم، اضافه کرد: این میزان از تجارت کالا به صورت صادرات و واردات در شرایطی محقق شد که تحت سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه و همچنین شیوع ویروس کرونا قرار داشتیم.

وزیر صمت تامین به موقع کالا را در کنار افتتاح پروژه‌های مختلف هفتگی از افتخارات دولت برشمرد و گفت: تامین کالا، تامین ارز مورد نیاز آن توسط بانک مرکزی، حمل و نقل، کشتیرانی، بیمه کالا و … از کارهای خوب در این شرایط حساس بوده است.

رزم حسینی در خصوص گندم، تصریح کرد: در حدود ۱۲ میلیون تن تامین گندم در سال گذشته انجام شده که این نیز یکی دیگر از افتخارات دولت می‌باشد. وی ادامه داد: از این میزان بیش از ۸ میلیون تن بصورت خرید تضمینی گندم و مابقی از طریق واردات تأمین شده است.

وزیر صمتبا اعلام واردات ۲۱ میلیون تنی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در سال گذشته، افزود: از میزان ۳۴ میلیون تن واردات کالا ۲۱ میلیون تن کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بوده که بخش اعظم آن مربوط به گندم، ذرت، جو، کنجاله و روغن است.

رزم حسینی در خصوص تنظیم بازار نیز گفت: تنظیم بازار در همه جای دنیا از طریق تعادل عرضه و تقاضا انجام می‌شود و در کشور ما نیز نقش کارگروه تنظیم بازار سیاستگذاری و هماهنگی میان دستگاه‌های متولی امر است.

وی اضافه کرد: بر اساس تاکیدات رییس جمهور رصد، پایش و نظارت بر قیمت ۱۰۰ قلم کالاهای مورد نیاز مردم در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.