تشریح جزییات نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی اظهار داشت: امارات برنامه دارد سالانه 60 میلیون مسافر جابه‌جا کند، ایران که از نظر جاذبه‌های تاریخی رتبه 10 جهان و از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه 5 جهان را دارد باید بتواند از این فرصت استفاده کند.

حسن زمانی در نشست خبری امروز خود در مورد برگزاری نمایشگاه اکسپوی دوبی اظهار داشت: اکسپوی 2020 دوبی فرصتی استثنایی برای کشور ما است که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم و دولت جدید می‌تواند اکسپو را بزرگترین پروژه اداری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود تلقی کند. برای بار اول است که اکسپو در یکی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: 200 کشور و سازمان مختلف در اکسپوی دوبی حضور خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود در طی 6 ماه برگزاری نمایشگاه، 25 میلیون بازدیدکننده از آن بازدید کنند، با توجه به کاهش روند کرونا، این افزایش میزان بازدیدکننده پیش‌بینی شده است. 70 تا 75 درصد بازدیدکنندگان نیز از خارج از منطقه هستند.

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران تصریح کرد: در سال 2020 صنعت گردشگری جهان 120 میلیارد دلار خسارت خورد. اکسپو فرصت خوبی است تا این صنعت تا حدی احیا شود. امارات برنامه دارد سالانه 60 میلیون مسافر جابه‌جا کند، ایران که از نظر جاذبه‌های تاریخی رتبه 10 جهان و از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه 5 جهان را دارد باید بتواند از این فرصت استفاده کند.

زمانی با اشاره به هزینه‌های انجام شده در این نمایشگاه گفت: هزینه کشورهای مختلف برای اکسپو بین 25 تا 200 میلیون دلار بوده است اما ایران به طور کلی 8 میلیون دلار هزینه کرد که فعلا 10 درصد آن را دریافت کرده‌ایم اما از آذرماه کار روی پاویون ایران شروع شده و تاکنون 85 درصد پیشرفت داشته است. نکته جالب توجه این است که پاویون ایران جزء 8 پاویون برتر شناخته شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: رئیس اتاق بازرگانی امارات در جلساتی که داشتیم پذیرفت که ارتباط خود را با اتاق مشترک افزایش دهد و همین‌طور تعداد اعضای امارات بیشتر شوند. جمع مراودات ما با امارات حدود 15 تا 16 میلیارد دلار است و زمینه‌سازی‌ها برای رساندن این رقم به 30 میلیارد دلار است.

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران با اشاره به نقش مهم صنعت فرش در پاویون ایران در این نمایشگاه خاطرنشان کرد: تمام سعی ما این است که در نمایشگاه نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد و در زمان برگزاری نمایشگاه، فرش بافته خواهد شد بنابراین این موضوع برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

زمانی با تاکید بر لزوم استفاده از این فرصت برای جذب سرمایه‌گذاری، گفت: بسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در طی اکسپو تهیه شده است. پیش‌بینی می‌شود بین 3000 تا 6000 پروژه از طرف ایران عرضه شود. جلساتی نیز بین تجار برگزار می‌شود که امیدواریم در طی این پروژه‌ها و جلسات بتوانیم از مزیت‌های صادراتی خود مانند معادن، صنعت فولاد و… استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از دستگاه‌های تاثیرگذار در نمایشگاه، اتاق بازرگانی است. جایگاه ویژه‌ای برای اتاق در نظر گرفته‌ایم که ارتباط شرکت‌های کوچک با دیگر شرکت‌ها را برقرار کنیم. در بعد فرهنگی نیز جلساتی با بنیاد رودکی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت ارشاد برگزار کرده‌ایم و قرار است در روزهای خاص مانند 22 بهمن، نوروز و کریسمس برنامه داریم. همچنین خارج از پاویون، در 50 نقطه از مکان‌های مشترک استفاده می‌کنیم و برنامه فرهنگی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.