تفکیک استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان از ایفای تعهدات ارزی

رییس کنفدارسیون صادرات ایران اظهار داشت: در بودجه سال جاری استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان از موضوع رفع تعهد ارزی منفک شده ولی نکته مهم این است که‌ معافیت مالیاتی و پرداخت مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگانی‌ لحاظ خواهد شد که رفع تعهد ارزی خود را انجام داده باشند و بدهی ارزی نداشته باشند. به نظر می‌رسد این شرایط، منصفانه‌ای خواهد بود.

محمد لاهوتی در مورد منوط شدن مشوق‌های صادراتی به رفع تعهد ارزی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: سال‌های قبل هم روال بر همین منوال بوده با این تفاوت که  در سال‌های پیش هم استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان منوط به رفع تعهد ارزی بود که با مصوبه شورای هماهنگی سران قوا و ابلاغ معاون اول رئیس‌ جمهور از ۱۰ مهر سال جاری از این موضوع منفک شده و مبنای کار ماده ۳۴ قانون رفع موانع تولید قرار گرفت که ظرف ۱ ماه از صدور کالا ارزش افزوده صادرکنندگان مسترد‌ می‌شد.

وی افزود: با این حال اعمال معافیت مالیاتی و مشوق‌های صادراتی مشروط به رفع تعهد ارزی است. لذا تفاوت این بند بودجه نسبت به سال قبل این است که استرداد مالیات بر ارزش افزوده را طبق قانون رفع موانع تولید اجرایی می‌کند و ربطی به رفع تعهد ارزی ندارد. این موضوع کمک شایانی به صادرکنندگان و صادرات کشور از نظر منابع مالی آزادشده خواهد بود و سریع‌تر در اختیار آنها قرار می‌گیرد. متاسفانه در سال‌های قبل به دلیل این بند از لایحه بودجه، قانون احکام دائمی مانند ماده ۳۴ قانون رفع موانع تولید تحت تاثیر قرار گرفته و عملا اجرا نمی‌شد که با ابلاغیه ۱۰ مهر معاون اقتصادی رئیس جمهور این موضوع حل شد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در بودجه سال جاری استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان از موضوع رفع تعهد ارزی منفک شده ولی نکته مهم این است که‌ معافیت مالیاتی و پرداخت مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگانی‌ لحاظ خواهد شد که رفع تعهد ارزی خود را انجام داده باشند و بدهی ارزی نداشته باشند. به نظر می‌رسد این شرایط، منصفانه‌ای خواهد بود./ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.