توافق جدید گمرک ایران و روسیه برای تسهیل تجارت و توسعه ترانزیت

روسای گمرکات ایران و روسیه در نشستی مشترک در تهران بر تسهیل تجارت و توسعه ترانزیت بین دو کشور توافق کردند.

به گزارش گمرک ایران، توافق تازه بین گمرکات ایران و روسیه برای تسهیل و توسعه تجارت در دیدار «محمد رضوانی فر» معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با «روسلان داودف» رئیس گمرک فدراسیون روسیه در تهران حاصل شد.

بنا بر این گزارش رضوانی فر در این دیدار با اشاره به اینکه زمینه‌ها و سرفصل‌های همکاری بین دو کشور برای تسهیل تجارت ادامه می‌یابد، اظهار داشت: با اراده‌ای که بین دو کشور وجود دارد توسعه همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری بیش از پیش خواهد شد.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان گمرکات دو کشور و توسعه آن افزود: با به‌روزرسانی موافقت‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور و توسعه موافقت‌نامه‌های جدید، به نقشه راه جدیدی برای گسترش همکاری‌ها دست خواهیم یافت.

معاون وزیر اقتصاد گفت: علاوه بر تسهیلگری تجارت بین دو کشور، گمرک ایران برای ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به فعالان اقتصادی مجاز روسیه در قالب کریدور سبز گمرکی آمادگی دارد و این همکاری‌ها با امضای موافقت‌نامه همکاری در قالب فعالان اقتصادی مجاز بین دو کشور گسترش خواهد یافت.

وی با اشاره به امضای موافقت‌نامه سه جانبه ترانزیت بین ایران، روسیه و آذربایجان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور و کریدور شمال و جنوب با توسعه همکاری‌ها، حجم ترانزیت بین دو کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت.

رضوانی فر بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور و تنوع و حجم تولیدات دو کشور با همکاری‌های بیشتر، حجم مبادلات بین ایران و روسیه به بیش از سه برابر قابل افزایش است.

وی با اشاره به نگاه مشترک دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری بیان داشت: استفاده از ظرفیت دریای خزر و توسعه مبادلات دریایی و استفاده از ظرفیت ریلی از مرز سرخس به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور شتاب خواهد بخشید.

رئیس کل گمرک ایران افزود: با توجه به اینکه گمرک ایران، به عنوان مرکز آموزش منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک انتخاب شده است می‌توانیم در حوزه همکاری‌های آموزشی نیز با گمرک روسیه همکاری مستمر و فعال داشته باشیم.

معاون وزیر اقتصاد بر تبادل الکترونیکی داده‌ها به خصوص در حوزه ارزش تاکید و پیشنهاد کرد: برای به نتیجه رسیدن توافقات دو طرف در این دیدار، کارگروه مشترکی تشکیل شود تا موضوعات به صورت کارشناسی و تخصصی در این کارگروه بررسی و پس از آن برای اقدام مشترک، عملیاتی شود.

«روسلان داودف» رئیس گمرک فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ضمن استقبال از پیشنهادات رئیس کل گمرک ایران بر تسهیل و تسریع امور گمرکی و کمک به فعالان اقتصادی با هدف افزایش حجم مبادلات بین دو کشور تاکید کرد.

رئیس گمرک فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه یکی از مسیرهایی که به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور کمک می‌کند، استفاده از مسیر سبز گمرکی ایجاد شده بین دو کشور است، افزود: افزایش تعداد کالاهای مورد مبادله در این کریدور از جمله کالاهای فناوری منجر به افزایش حجم مبادلات تجاری خواهد شد.

وی همچنین با ابراز خرسندی از پیشنهاد رئیس کل گمرک ایران مبتنی بر تشکیل کارگروه مشترک گفت: با تشکیل این کارگروه، کارشناسان می‌توانند به صورت تخصصی ساز و کارهای جدیدی را در راستای تسهیل و توسعه تجارت طراحی کنند.

روسلان داودف با اشاره به اهمیت توافق سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در زمینه ترانزیت، گفت: هدف ما توسعه ظرفیت ترانزیتی است و در این مورد، همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا ترانزیت افزایش یابد.

داودف با اشاره به ایجاد آکادمی گمرک روسیه خواهان افزایش همکاری‌های آموزشی بین دو کشور در این زمینه شد.| ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.