تکالیف جدید دولت برای روان‌سازی تجارت خارجی به دستگاههای دولتی

معاون فنی و امور گمرکی با بیان اینکه کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار مصوبات جدیدی را در حوزه روانسازی تجارت خارجی ابلاغ کرده است، گفت: مکلفند ظرف مدت زمان حداکثر ۷ روز کاری، پس از قرار گرفتن استعلام از سوی گمرک در کارتابل متولی صدور مجوز، پاسخ نهایی استعلام را به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند. 

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: تصمیمات کمیتۀ تخصصی هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی درخصوص پیشنهادات سیاستی گمرک جمهوری اسلامی ایران در حوزه روان‌سازی تجارت خارجی از سوی معاونت سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد ابلاغ شد.

به گفته ارونقی، با اجرای این مصوبات که پس از برگزاری جلسات مختلف با حضور دستگاه های مربوطه تصمیم گیری شده است تأثیر چشمگیری در روان سازی تجارت خارجی که مورد تأکید وزیر امور اقتصادی و دارایی است خواهد داشت.

معاون فنی گمرک ایران افزود: براساس مصوبات ابلاغی، کلیه دستگاه‌های استعلام شونده و یا صادرکننده مجوزهای فنی، ایمنی، بهداشتی و قرنطینه‌ای برای ترخیص ۶ قلم کالای اساسی (ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، جو، گندم، روغن خام) از گمرکات کشور، از جمله وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران مکلفند ظرف مدت زمان حداکثر ۷ روز کاری، پس از قرار گرفتن استعلام از سوی گمرک در کارتابل متولی صدور مجوز، پاسخ نهایی استعلام را به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند.

وی افزود: در ارتباط با کالاهای حساس و ضروری که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود، حسب مورد باید دستگاه‌های مربوطه ظرف ۷ روز کاری به استعلامات پاسخ دهند.

به گفته این مقام مسئول، محصولات وارداتی که به مدت زمان بیش از ۷ روز برای پاسخ به استعلام از سوی دستگاه استعلام شونده نیاز دارند، مشروط به این هستند که تعداد درخواست‌های دستگاه استعلام شونده از ۱۰ درصد تعداد کل استعلامات (تعداد اظهارنامه‌ها) فراتر نرود و نیز شامل مواردی باشد که یا فهرست آنها از قبل اعلام شده باشد و یا ادله آن توسط دستگاه استعلام شونده بصورت واضح در پاسخ به استعلام گمرک اعلام شود.

ارونقی خاطرنشان کرد: در صورت عدم ارائه پاسخ شفاف در ۷ روز و یا ارائه جواب مبهم از سوی دستگاه‌ها، پاسخ، مثبت تلقی شده و وارد کننده می‌تواند با ارائه گواهی از یکی از شرکت‌های بازرسی معتبر مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران، مجاز به ترخیص کالای مورد نظر باشد.
دستگاه‌های مربوطه هم مکلفند سامانه‌ها را بگونه‌ای تنظیم نمایند که در صورت عدم ارائه پاسخ در مهلت مقرر، امکان طی مرحله بعدی برای ترخیص از سوی گمرک میسر باشد.

به گفته معاون فنی گمرک ایران طبق بند دیگری از این مصوبات؛ جهت اظهار، انجام تشریفات گمرکی، صدور مجوزهای قانونی(سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، قرنطینه و سازمان دامپزشکی) و ترخیص کالاهای اساسی گروه یک که بصورت حمل به دفعات از محل مجوز ثبت سفارش کلی، وارد بنادر و گمرکات کشور می‌شوند و در مهلت اعتبار ثبت سفارش، حداقل یک محموله وارد شده باشد، نیازی به ارائه ثبت سفارش معتبر از نظر مهلت اعتبار نبوده و با رعایت سایر مقررات از جمله بررسی ارزش، ثبت سفارش کالاهای مذکور نیازی به تمدید ندارد. همچنین اگر در زمان اظهار کالای وارداتی به گمرک، ثبت سفارش، معتبر بوده و پس از اظهار، در حین انجام تشریفات گمرکی یا زمان خروج کالا، مهلت اعتبار ثبت سفارش مزبور به اتمام برسد، برای صدور مجوزهای قانونی و ترخیص قطعی کالا با رعایت سایر مقررات، نیاز به تمدید ثبت سفارش نیست.

ارونقی تصریح کرد: ثبت سفارش های خودرو، کالاهای ممنوعه گروه ۴ و کالاهای دارای اولویت ارزی غیرفعال، مشمول احکام فوق نیست. همچنین اگر در مصوبه‌ای مهلت ترخیص کالا تصریح شده باشد، رعایت این مهلت برای ترخیص کالا با رعایت سایر مقررات مربوطه الزامی است و دستگاه‌های ذیربط مکلفند اصلاحات لازم را در سامانه‌های الکترونیکی خود در جهت اجرایی شدن احکام این مصوبه انجام دهند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ابراز امیدواری کرد با اجرای دقیق مصوبات ابلاغی توسط دستگاههای مرتبط، ایستایی های موجود در انجام تشریفات گمرکی به حداقل رسیده و کالاهای اساسی و نهاده های تولید ، در کمترین زمان ممکن از گمرک ترخیص و در اختیار تولید یا مصرف مربوطه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.