تک نرخی شدن ارز و جلوگیری از خام فروشی در صادرات به کاهش مشکلات کمک می کند

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: برای کمک به صادر کنندگان و تولید کنندگان باید ضمن تک نرخی شدن ارز از خام فروشی در صادارات جلوگیری کنیم.

لطف الله سیاهکلی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اظهارداشت: نگاهی به آمارهای تجارت خارجی کشور در سنوات گذشته نشان می‌دهد عمده صادرات غیرنفتی کشور بر مواد خام نفتی و معدنی متمرکز بوده که در پایین‌ترین سطوح خلق ارزش‌افزوده قرار دارند، مسیری که با وجود تحریم‌های نفتی به هیچ‌ وجه ایده‌آل اقتصاد ایران نیست.

وی تصریح کرد: خام فروشی پنهان و آشکار، نشان می دهد اولویت اقتصادی کشور باید مبتنی بر توسعه فراوری‌ها باشد اما افزون بر این باید با حفظ سبد صادراتی کشور در نفت و گاز، فرصت اثرگذاری بر معادلات جهانی درا ین حوزه را نیز حفظ کرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاهش درآمدهای نفتی می‌تواند فرصتی برای تقویت توان تولید و روشن کردن موتورهای صادراتی باشد اما باید از خام فروشی بشدت پرهیز کنیم.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: خام ‌فروشی در صنایع کشور درحالی است که این محصولات با برخورداری از یارانه انرژی اعم از گاز، برق، آب و حمایت‌های ویژه مانند معافیت‌های مالیاتی به‌جای قرار گرفتن در هرم زنجیره تامین کالایی کشور، خام‌فروشی را تقویت کرده و همچنین نظام عرضه و تقاضا را در بازار داخلی نیز با سردرگمی مواجه کرده‌اند و عملا صنایع میانی و پایین‌ دست را از دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز خود محروم می‌کنند.

وی گفت: خام ‌فروشی در کشور، پایین بودن ارزش کالا‌های صادراتی کشور را نیز نشان می‌دهد که باید برای جلوگیری منطقی از آن برنامه ریزی کنیم.

سیاهکلی افزود: باید خام فروشی در عرصه صادرات تعطیل شود تا بتوانیم ضمن کسب ارزش افزوده بیشتررهنمود مقام معظم رهبری را پیاده کنیم.

نرخ ارز باید تک نرخی شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآورشد: یک زمان مجلس تصمیم گرفت تا قیمت ارز 17 هزار تومان شود اما دولت موافقت نکرد اما این دوره تاکید جدی داریم که قیمت ارز یک نرخی شود و صادرکننده و تولید کننده تا مدتی تکلیف خود را بداند و بتواند برنامه ریزی کند.

تجلیل 2

وی گفت: در کمیسیون صنایع مجلس در حال اصلاح قانون معادن هستیم و از صنعتگران و معدن کاران درخواست می کنیم دیدگاههای کارشناسی خود را برای لحاظ شدن در این بررسی ارائه کنند./ خبرگزاری برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.