جزئیات اجرای مکانیزم تهاتر بین ایران و پاکستان بررسی شد

در نشست رئیس اتاق ایران و اعضای هیات تجاری با مدیران بانک مرکزی پاکستان، جزئیات روند تهاتر بین دو کشور و چگونگی تحقق اهداف تعریف شده در این حوزه، تشریح و بررسی شد.

ارشد محمود باتی، مدیر اجرایی تصمیم‌سازی مقررات بانکی بانک مرکزی پاکستان در این نشست گفت: برای حل مشکل روابط بانکی بین ایران و پاکستان، مکانیزم تهاتر را تعریف کرده‌ایم. از طرف ایران اتاق زاهدان و از طرف پاکستان اتاق کویته به عنوان هماهنگ‌کننده امور در این رابطه مسئول هستند. این آمادگی وجود دارد که بر اساس خواسته‌ها و نیازها، راهکارهای جدید به منظور تقویت استفاده از تهاتر را بررسی و اجرایی کنیم.

در این ارتباط غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران روابط دو کشور ایران و پاکستان در منطقه را استثنایی و مردمی ارزیابی کرد و این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود این ارتباط نزدیک، حجم مناسبات تجاری بین دو کشور محدود و غیرقابل دفاع است.

او ادامه داد: در حال حاضر تهاتر می‌تواند تلاش‌ها برای افزایش سطح روابط را پاسخ دهد. امروز حجم زیادی از کالاها در هر دو طرف وجود دارد که امکان مبادله آن‌ها با یکدیگر فراهم است.

حل مسائل ارزی و گمرکی برای عبور آسان کامیون‌های ترانزیتی و تلاش برای سرعت دادن به اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان در کنار استفاده از موقعیت عضویت ایران در معاهده اوراسیا، پیمان شانگهای و شرایط جنگی بین روسیه و اوکراین موضوعاتی بود که از سوی شافعی مورد تاکید قرار گرفتند.

رئیس اتاق ایران استفاده از پول ملی دو کشور را نیز راهکاری برای توسعه سطح روابط تجاری بین ایران و پاکستان عنوان کرد.

در ادامه فرصتی مهیا شد تا دو طرف درباره جزئیات روند تهاتر، ارقام و نوع مدیریت این امر به توافق برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.