حجم تجارت ایران و روسیه در حد انتظارات دو طرف نیست

مسئول امور راهبردی بین‌الملل اتاق ایران معتقد است حجم تجارت ایران و روسیه در حد انتظارات دوطرف نیست و تجار ایرانی شناخت کافی از ظرفیت‌ها و موقعیت‌های اقتصادی روسیه ندارند.

روز گذشته هیات تجاری استان ساراتف روسیه به ریاست سرگی میرونف با غلامحسین جمیلی، مسئول امور راهبردی بین‌الملل اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار که رستم ژیگانشین، رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران، آندره بلینکوف قائم مقام رئیس و الکسی افیموف، رئیس بخش اقتصادی نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران و همینطور هادی تیزهوش‌تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و عادلی، مشاور اتاق روسیه حضور داشتند.

غلامحسین جمیلی، در این دیدار با تاکید بر اینکه حجم تجارت دو کشور ایران و روسیه به اندازه ظرفیت‌های تجاری و انتظارات دو طرف نیست، ابراز امیدواری کرد: برگزاری چنین جلسات و دیدارهایی بتواند سطح مبادلات تجاری را به اندازه واقعی خود برساند.

او گفت: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی برای همکاری با سایر کشورها به خصوص روسیه این مهم را درک کرده و برای توسعه سطح همکاری‌ها از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد. طبیعی است که مسیر هر اقدامی در این راستا از اتاق مشترک ایران و روسیه خواهد گذشت.

جمیلی به دیدار ۴ سال گذشته هیات ایرانی از روسیه اشاره کرده و گفت: در آن سفر دیدارها و تبادل اطلاعات خوبی صورت گرفت و نتیجه آن در قالب یک کار پژوهشی ارزنده قابل توجه بود.

او ادامه داد: ما می‌دانیم توسعه بخش آسیایی روسیه جز اولویت‌های دولت این کشور است. دولت روسیه رشد جمعیتی، توسعه صنایع و هر حمایتی که لازم باشد در این راستا انجام می‌دهد. ما لیست اقلام و کالاهای وارداتی عمده روسیه را استخراج و سهم ایران از صادرات این کالاها به روسیه را بررسی کردیم. در خیلی از کالاها میزان صادرات فقط می‌توانست بخش کوچکی از تقاضای شهر مسکو را تامین کند.

جمیلی با تاکید بر اینکه متاسفانه در هیچ کدام از آن استان‌هایی که در حال توسعه هستند اثری از کالاهای ایرانی نیست گفت: بخشی از این مشکل به طرف ایرانی و تجار ما بازمی‌گردد که شناخت کافی از ظرفیت‌ها و موقعیت‌های اقتصادی روسیه ندارند. این مثال کوچک از واقعیت‌های تجاری ایران و روسیه است و خیلی از استان‌های دیگر در کشور پهناور روسیه ممکن است وجود داشته باشند که تجار ایرانی از نیازهای وارداتی آ‌ن‌ها بی‌اطلاع باشند.

او یادآوری کرد: خط راه‌آهن غرب به شرق روسیه که وارد چین می‌شود ظرفیتی است که به جهت دسترسی ایران به بازار حول این خط آهن و همینطور چین می‌تواند مورد توجه باشد.   

جمیلی در پایان گفت: حضور هیات‌های تجاری روسی در ایران و آغاز رفت‌وآمدهای تجاری و در نتیجه شناخت بیشتر از ظرفیت‌ها و نیازهای اقتصادی دو کشور می‌تواند به گسترش سطح مبادلات منجر شود.  امیدوارم این نشست مقدمه‌ای برای حضور سایر تجار روسیه از دیگر استان‌های این کشور در ایران و همچنین حضور تجار ایرانی در روسیه باشد./پایگاه خبری اتاق ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.