دلیل تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون در مرز بازرگان

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای علت تجمع و تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون‌ها در مرز بازرگان را پایین بودن عملکرد این پایانه مرزی دانست.

طی روزهای گذشته تصاویر و کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد صف‌های طولانی در مرز بازرگان از کامیون‌ها تشکیل شده است و از معطل شدن در این پایانه مرزی برای تردد ناراضی هستند.

جواد هدایتی -مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- در این باره گفت: مرز بازرگان جزو کلیدی‌ترین، فعال‌ترین و پرترددترین مرزهای کشور و پل ارتباطی با اروپاست. به همین دلیل به صورت مقطعی و فصلی در ایام پیک صادرات و واردات شاهد حجم بالای تقاضا و شکل گیری صف‌های کیلومتری هستیم.


وی افزود: در این ایام ۷۰۰ تا ۸۰۰ کامیون در این مرز به صورت روزانه تردد می‌کنند و به همین علت صف‌های کیلومتری کامیون‌ها را شاهد هستیم. البته بخشی از این صف ها نیز مربوط به عزاداری‌ها بوده و مردم در این ایام می‌خواهند به شهرهایشان بازگردند و ورود و خروج در مرز بازرگان بالاتر از حد معمول می‌شود.


هدایتی با بیان اینکه در این روزها حدود ۴۵۰ کامیون خارج و ۳۵۰ دستگاه کامیون از طریق مرز بازرگان وارد می‌شود، ادامه داد: واقعیت این است که شرایط کنونی مرز بازرگان نشان از یک نکته کلیدی دارد و آن هم شرایطی است که در طول سالیان متمادی در پایانه های مرزی ایجاد شده و تمرکز بر برخی مرزها و عملکرد پایین آن‌ها نسبت به پتانسیل‌های ایجاد شده برای این مرزها سبب رسوب و ازدحام کامیون‌ها می‌شود.


مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: این درحالی است که در مرز همتراز ترکیه در این منطقه روزانه بیش از ۳۵۰۰ دستگاه کامیون تردد می‌کند و این نشان می‌دهد در مقام مقایسه با سایر مرزهای دیگر ترکیه عملکردمان در این مرز یک سوم و یک چهارم است.


هدایتی تاکید کرد: اگر توسعه روابط تجاری و همگرایی با همسایگان برای ما اهمیت دارد. یکی از گلوگاه‌هایی که برای تغییر ساختار عملکردش باید به آن توجه شود پایانه‌های مرزی است به نحوی که مرز به سمت و سویی برود که تشریفات، اقدامات، کنترل‌ها و نظارت‌هایی که در نقطه صفر مرزی است را در صورت امکان به پسکرانه‌ها انتقال دهیم تا ظرفیت عملکردی مرز افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: اتفاقاتی مانند تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون‌ها به شکل واضحی نشان می‌دهد نیاز به تغییرات ساختاری در پایانه‌های مرزی داریم و این‌ مشکلات ما را در پایانه‌های مرزی زمین گیر می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم تجارت با ترکیه را بر اساس توافقات و مذاکرات صورت گرفته به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسانیم باید ظرفیت تردد کامیون‌ها در مرز بازرگان را به روزانه ۲۵۰۰ دستگاه افزایش دهیم./ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.