دولت هند خط اعتباری یک میلیارد دلاری سریلانکا را تمدید کرد

خط اعتباری یک میلیارد دلاری که هند سال گذشته برای کمک به سریلانکای بحران زده ایجاد شده بود، از سوی دولت هند به مدت یک سال تمدید شد.

اعطای خط اعتباری یک میلیارد دلاری هند به سریلانکای بحران زده، بخشی از کمک اضطراری 4 میلیارد دلاری است که هند در سال گذشته برای تخفیف بحران اقتصادی ویرانگر این کشور ایجاد کرده بود و قرار بود در ماه مارس به پایان برسد؛ اما این خط اعتباری با یک سال دیگر تمدید شده و به گفته مقامات سریلانکا، این اتفاق کمک خواهد کرد که این کشور با پشتیبانی دلاری، واردات مورد نیاز خود را تامین کند.

علاوه بر تمدید این خط اعتباری یک میلیارد دلاری، معاون وزیر خزانه‌داری سریلانکا به رویترز اعلام کرد که از 350 میلیون دلار دیگر در این خط اعتباری باقی مانده است که در صورت لزوم برای تامین نیازهای کشور به کار گرفته خواهد شد.

سریلانکا یکی از بزرگترین بدهکاران جهان است و تمدید خط اعتباری هند در شرایطی رخ می‌دهد که کشورهای طلبکار سریلانکا خود را برای برگزاری اولین نشست با هدف ایجاد هماهنگی برای بازسازی بدهی و دادن فرصت بیشتر برای بازپرداخت بدهی این کشور آماده می‌کنند. مهمترین نکته درمورد برگزاری این نشست حضور یا عدم حضور چین در جمع کشورهای طلبکار است.

این نشست آنلاین در قالب چارچوبی جدید در واشنگتن برگزار خواهد شد و وام‌دهندگان امیدوارند برگزاری آن بتواند به عنوان مدلی برای حل دشواری‌های مرتبط با بدهی در کشورهای کم‌درآمد و فقیر مورد استفاده قرار گیرد. چین بزرگترین طلبکار سریلانکا محسوب می‌شود از این رو حضورش در این نشست می‌تواند برای سریلانکا سرنوشت‌ساز باشد.

داده‌های دولتی نشان می‌دهند سریلانکا 7.1 میلیارد دلار به وام‌دهندگان خود بدهکار است که از این مقدار 3 میلیارد دلار به چین، 2.4 میلیارد دلار به فرانسه و 1.6 میلیارد دلار به هند تعلق دارد. دولت سریلانکا همچنین باید درباره 12 میلیارد دلار بدهی اوراق قرضه یورو و 2.7 میلیارد دلار از دیگر انواع وام‌های تجاری با طلبکاران خصوصی مذاکره کند.

سریلانکا مذاکرات بر سر بازنگری درباره بخشی از بدهی‌های خود را آغاز کرده است و قصد دارد تا پایان ماه جاری بر سر بازسازی شرایط بازپرداخت بدهی‌های خود به توافق دست یابد. | اتاق بازرگانی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.