راننده‌های ایرانی حق تردد در ترکمنستان را ندارند/ بازارچه‌های مرزی از کار افتاده است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: مرزهای ترکمنستان با ایران باز است و رفت‌وآمدها تابع شرایطی خاص و تحت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ترکمنستان انجام می‌شود. بدین صورت که صادرات و واردات جاده‌ای و ریلی فقط در صورت حضور گاری و کشنده از سوی ترکمنستان میسر می‌شود و راننده‌ها و کشنده ایرانی حق تردد در خاک ترکمنستان را ندارند.

مجید محمدنژاد در مورد روند تجاری ایران و ترکمنستان بعد از شیوع کرونا اظهار کرد: با شروع پاندمی کرونا و همه‌گیر شدن این بیماری در سطح جهان، تمام سیستم‌های دنیا دستخوش چالش‌ها  و تغییرات فراوانی شد که در رابطه با تجارت ایران و ترکمنستان می‌توان به بسته شدن مرزهای این کشور اشاره کرد. با شروع این پاندمی حدود 10 ماه مرزها بسته شده بودند که پس از مدتی و تحت تدابیر خاص مرز ترکمنستان باز و داد و ستد از سر گرفته شد.

وی افزود:‌ پس از گذشت یک سال و درگیری‌ها بر سر شیوه و نحوه تجارت، مرز‌های اینچه‌برون، سرخس، لطف‌آباد صادرات و واردات خود را تحت همان تدابیر اعلام شده از قبل توسط دولت ترکمنستان انجام می‌دهند و در حال حاضر با توجه به شروع قرنطینه در ترکمنستان و همچنین درگیری ایران با موج چهارم کرونا، اطلاعات دقیق و مفیدی مبنی بر این که داد و ستدهای جاده‌ای مانند قبل از شروع کرونا انجام گیرد در دست نیست، ولی این سه مرز فعال هستند و با ترکمنستان و سایر کشورها مراودات تجاری خودشان را مانند گذشته انجام می‌دهند.

محمدنژاد با اشاره به وضعیت این سه مرز گفت:‌ در مرز اینچه برون، صادرات و واردات ریلی  فعال بوده ولی داد و ستد جاده‌ای قطع شده است و بازارچه‌های مرزی در این منطقه به خاطر عدم ورود و تردد ماشین آلات علنا از کار افتاده است. در مرز سرخس، صادرات و واردات ریلی و جاده‌ای فعال بوده و تنها مسئله بر سر شیوه ارسال گاری‌ها و کشنده است. در مرز لطف آباد نیز صادرات و واردات جاده‌ای فعال است و ریلی ندارند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در ادامه اضافه کرد:‌ مرزهای ترکمنستان با ایران باز است و رفت‌وآمدها تابع شرایطی خاص و تحت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ترکمنستان انجام می‌شود. بدین صورت که صادرات و واردات جاده‌ای و ریلی فقط در صورت حضور گاری و کشنده از سوی ترکمنستان میسر می‌شود و راننده‌ها و کشنده ایرانی حق تردد در خاک ترکمنستان را ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان صادرات از ترکمنستان به آسیای میانه وجود دارد تصریح کرد: تمامی صادرات و واردات کشور ایران با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه جاری و از طریق حمل و نقل جاده‌ای و ریلی با کشورهایی همچون قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان انجام می‌شود.

محمدنژاد در ادامه خاطرنشان ساخت: عمده واردات ما در مرز لطف آباد با کشور ازبکستان است. همچنین برای صادرات ما از مرز لطف آباد به مقصد تاجیکستان، به علت مشکلات ترکمنستان با این کشور، بار صادراتی ابتدا به ازبکستان و سپس به تاجیکستان ارسال می‌شود./ ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.