رییس کل گمرک: فعالیت کریدورهای تجاری افزایش یافته است

 رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: فعالیت همه کریدورهای تجاری برای توسعه مبادلات تجاری و ترانزیت کالاهای بین‌المللی افزایش یافته است.

«علیرضا مقدسی» در گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: دیپلماسی گمرکی با توجه به عضویت ایران در سازمان جهانی گمرک و کنوانسیون های مختلف برای تبادلات و مناسبات با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان، به عنوان اولویت دولت در تجارت، توسعه یافته است.

وی افزود: در گام نخست فعالان اقتصادی منتخب ایران به تجار روسیه معرفی شده اند تا از طریق کریدور سبز با سرعت بیشتری تشریفات گمرکی را انجام داده و کالاها وارد و صادر شود.

مقدسی با تاکید بر اینکه تجار بیشتری به این برنامه اضافه خواهند شد، تصریح کرد: تفاهماتی برای تسهیل ۲۵ کالا با فراوانی تبادل بین ایران و روسیه در نظر گرفته شده تا با امضای مسئولان مربوطه در دو کشور تسهیل در تبادل انجام شود.

رییس کل گمرک با تاکید بر اینکه برای تسهیل تجارت در کریدورهای مختلف اقدامات خوبی انجام شده، اظهار داشت: مسیر اسلام آباد – تهران – بازرگان برای ارسال کالا به اروپا، امارات – ایران – ترکیه، کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب و روسیه – قزاقستان – ترکمنستان – ایران – هند مسیرهایی هستند که فعالیت آنها برای افزایش تجارت و ترانزیت گسترش یافته است.

وی افزود: برای کشورهای کنوانسیون تیر نیز تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شده و با الکترونیکی کردن تجارت در این مسیر اقدامات موثری شکل گرفته است.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به سفر مقامات به روسیه برای توسعه همکاری ها گفت: روز دوشنبه تفاهم‌نامه سه جانبه ای به امضا خواهد رسید که بر اساس آن دسترسی ایران به روسیه از طریق مرز زمینی آذربایجان تسهیل خواهد شد تا به این ترتیب کامیون ها در صف طولانی معطل نشوند و کالا به سرعت به مقصد برسد.

وی تاکید کرد: در زمینه کاهش ماندگاری کالا در گمرکات نیز برای یک میلیون تن کالا، اظهارنامه گمرکی صادر و به سازمان تملیکی تحویل داده شد.

رییس کل گمرک افزود: همچنین برای اولین بار مجوز مرکز آموزش منطقه ای آسیا و اقیانوسیه به ایران داده شده و می توانیم از کشورهای مختلف برای آموزش دعوت کنیم و موسسات حمایت گر هم هستند.

مقدسی درخصوص کنترل قاچاق از مرزهای گمرکی کشور تاکید کرد: در همان آغاز فعالیت شناسایی نقاط آسیب پذیر و شیوه های قاچاق از پرونده های مختلف احصا شد تا با برنامه ریزی به موقع حذف شوند و اقدامات موثر برای سالم سازی محیط انجام شود.

وی با بیان اینکه فرآیندها باید شفاف سازی شوند، افزود: ایران پس از بنگلادش، نیوزلند و استرالیا در مقام پنجم از نظر کنترل تخلفات گمرکی در جهان شناخته شده است.

مقدسی تصریح کرد: ۲۱۵۵ پرونده قاچاق به ارزش هشت هزار میلیارد ریال احصا شده و همچنین در زمینه مواد مخدر ۴.۵ تن مواد پیش‌ساز کشف و هفته گذشته ۱۲۰۰ تن در سه مرحله کارکنان گمرک پیدا کردند؛ ۱۳۸ مظنون پولشویی نیز شناسایی شده است.

۱۳ هزار کامیون از گمرک ترخیص شد
رییس کل گمرک ایران درخصوص ترخیص کامیون از گمرکات کشور گفت: ۱۹ هزار کامیون وارد کشور شد که از این میزان، ۱۶ هزار کامیون به گمرک اظهار شده و از این میزان ۱۳ هزار دستگاه ترخیص شد.

وی با بیان اینکه نمایندگی فعال کامیون در داخل کشور و ساخت کمتر از سه سال از موارد مهم در واردات این دستگاه خودرو است، تاکید کرد: اخذ مجوز اسقاط کامیون ۲۵ ساله مشکلات فراوانی را برای ترخیص کالا ایجاد کرده که اکنون می توانند این گواهی بعد از ترخیص نیز را به گمرک تحویل دهند.

سامانه جامع تجارت تا پایان سال راه اندازی می شود
مقدسی خاطر نشان کرد: گمرک به عنوان پیشانی تجارت خارجی اهتمام دارد همه اطلاعات دستگاه ها در یک سامانه متمرکز شود که با سرعت و دقت در دسترس فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع گمرکی باید به این سامانه متصل شود، تصریح کرد: در این چندماهه اقدامات خوبی انجام شده اما با توجه به ۸.۵ ترابایت حجم اطلاعات گمرکی، مشکل استمرار اتصال وجود دارد که تا پایان سال آماده می شود.

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه گمرک با شرح وظایف گسترده ای مواجه است، خاطرنشان کرد: در خصوص تسهیل تجارت در گمرک در دولت سیزدهم اقدامات مفیدی انجام شده و با در نظر گرفتن طرح فعالان اقتصادی مجاز با توجه به ظرفیت های قانونی و در راستای حمایت از تولید، تسهیلات ۱۸ گانه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: ۵۶۰ فعال اقتصادی شناسایی شده‌اند که شامل ۳۷۸ شرکت تولیدی، ۱۱۸ شرکت بازرگانی و ۶۴ شرکت دانش بنیان می شود.

مقدسی تاکید کرد: با توجه به نامگذاری سال برای توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان، دو نوع خدمات برای این بخش در نظر گرفته شده است. نخست تسهیلات گمرکی برای واردات تجهیزات لازم تولید این محصولات و سپس خرید تولیدات برای بهره برداری از آنها در گمرک اقدام می شود.

وی افزود: به گونه ای که تجهیزات ایکس ری برای بررسی کالاها سفارش داده شده که تاکنون در گمرک شهید رجایی استقرار یافته و به بهره برداری نیز رسیده اند./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.