سومین نشست شورای عالی ستاد ملی صبر برگزار شد

سومین نشست شورای عالی ستاد صبر به همراه ارائه گزارشات از سوی شهرداری و سازمان تبلیغات اسلامی و واحدهای استانی با حضور حجت‌الاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه و مهندس عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان قزوین و عضو هیات مدیره ستاد ملی صبر کشور به نمایندگی از صنعت کشور، صبح روز (یکشنبه 13 شهریورماه) در سالن تالار حکمت ساختمان مرکزی قوه قضائیه برگزار شد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه با بیان سخنانی در این نشست گفت: “ستاد ملی صبر” پیش از این در معاونت فرهنگی قوه قضائیه شکل گرفت و بعد به مرکز توسعه حل اختلاف منتقل شد که به دلیل تناسب بیشتر کاری در آن دوره فعال‌تر شد و اینک ستاد عالی را در دوره جدید آن برگزار می‌کنیم. در این مرحله که دور سوم ستاد ملی صبر است، هم بحث فرهنگی را باید دنبال کنیم و هم بحث عملیات صلح و سازش را ساماندهی کنیم که دو ماموریت اصلی ستاد است و نقش راهبری و سیاست‌گذاری را به‌عهده دارد.

صادقی افزود: قوه قضائیه مالکیت ستاد ملی صبر را ندارد و متعلق به همه است و همه می‌توانند از آن بهره ببرند و استفاده کنند و استفاده ببرند. ستاد ملی صبر ترکیبی است از همه قوای مردمی و حاکمیتی و قوای دیگری که در نهادهای میانی قرار می‌گیرند. فعالیت در ستاد ملی صبر یک مسئولیت همگانی است که همه می‌باید در آن مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه ستاد ملی صبر در شورای توسعه حل اختلاف قرار دارد، تأکید کرد: ستاد ملی صبر تشکیل شده از همه توانمندی‌های کشور است و ترکیب آن یک ترکیب قضائی نیست.

صادقی ادامه داد: در این عرصه کسانی زیادی می‌توانند نقش داشته باشند. رسانه‌ها در حوزه‌های فرهنگ‌سازی در این خصوص نقش دارند و دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و تبلیغات اسلامی و هیئت‌ها و مساجد هم می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند در این خصوص که ما اخلاق عمومی را به چه سمت و سویی سوق دهیم و نسل‌های بعدی را چگونه تربیت کنیم و چه فرهنگی را رواج دهیم؛ آیا خشونت و کشمکش ‌را عادی‌سازی کنیم یا رأفت ‌و گذشت و بخشایش را ترویج کنیم؛ و در نظر داشته باشیم که فرهنگ‌سازی فعالیتی سنگین و کاری بزرگ است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه در ادامه بیان کرد: بخش دوم هم مربوط به عملیات صلح و سازش است، یعنی استفاده مناسب از بزرگانی که می‌توانند از آبرو و اعتبار خود یا از قدرت سیاسی خود یا از قدرت نفوذ کلمه خود بهره ببرد و ایجاد صلح و سازش کنند.

وی افزود: افرادی آبرویی در عرصه ورزش و هنر و سیاست و بازار و تجارت دارد. در هر زمینه‌ای که توجه کنیم در آن زمینه کسانی هستند که سرآمد و جنبه برتری و الگویی دارند و می‌توانند الگوی آن صنف و آن محیط و آن شاخه از جامعه باشند. وقتی بزرگان این امور را در راستای افزایش صلح و سازش و روح برادری ایمانی فعال کنیم، بقیه افراد جامعه از آنها درس می‌گیرند چون هر قومی به بزرگان خودشان نگاه می‌کنند‌.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه در ادامه پرداختن به مفهوم بزرگ‌تری را ویژگی خوب ایرانیان دانست و گفت: ایرانیان مفهوم بزرگ‌تری را می‌فهمند و پیشکسوتی را رعایت می‌کنند. این ویژگی از خانواده آغاز می‌شود و در بازار و کار تداوم می‌یابد؛ هر چند برخی فرهنگ‌های وارداتی ممکن است با این رویه مبارزه کند اما رسوخ فرهنگی خانوادگی ما با این فرهنگ‌های وارداتی تقابل دارد.

صادقی گفت: درخواست و توصیه من این است که با همت همه عزیزان، برای توسعه فرهنگ صلح و سازش دست به دست هم دهیم. در این راه نگاه ملی برای فضای کلی کشور و حتی فراتر از کشور برای آینده وجود دارد و برای رواج فرهنگ صلح و سازش و افزایش عملیات در فرهنگ صلح و سازش و بخشایش و ارتقای رأفت و برادری ایمانی و رحمانی، تلاش‌های زیادی می‌شود.

گفتنی است؛ بر اساس آمار ارائه شده در این نشست، میانگین رضایت قصاص در پرونده‌های مرتبط با آن کمتر از یک و نیم درصد است اما در پویش «برای امام حسین(ع) می‌بخشم» بیش از ‌دو برابر شده است و به بالاتر از سه درصد رسیده است./مرکز توسعه حل اختلاف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.