شرایط بازگشت ارزهای صادراتی سال 97 از زبان رئیس کل بانک مرکزی/ آیا بانک مرکزی صادرات ریالی را پذیرفت؟

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک همچنان صادرات ریالی را قبول ندارد، گفت: صادرات ریالی را قبول نداریم ولی باید مشکل صادرکنندگان آنرا حل کنیم، اگرچه اعتقاد به صادرات ریالی نداریم.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال مبنی بر موافقت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با رفع تعهد ارزی صادرکنندگانی که در سال ۹۷ صادرات داشته و ارز خود را به کشور برنگردانده‌اند، بار دیگر تاکید کرد: بانک مرکزی به صورت مشروط بازگشت ارز صادراتی این صادرکنندگان را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه صادرات ریالی را هنوز نپذیرفتیم و نمی‌پذیریم، گفت: ما صادرات ریالی را قبول نداریم ولی باید این مشکل را حل کنیم، اگرچه اعتقاد به صادرات ریالی نداریم و آن را خروج سرمایه از کشور می‌دانیم.

همتی در پاسخ به این سوال مهر که آیا پذیرش رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال ۹۷ به معنای پذیرش صادرات ریالی آنها است، چراکه دو سال بانک مرکزی بر روی عدم قبول این موضوع پافشاری کرد، افزود: هیچ کشوری از دنیا صادرات با پول ملی خود را نمی‌پذیرد و صادرات با پول ملی خنده‌دار است؛ اما اینکه طرف مقابل ارزی را گرفته باشد و به کشور نیاورد، باز هم مورد قبول نیست.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بخشنامه جدیدی که بر مبنای اصلاحیه ۱۷۷ قرار داده‌ایم، به صادرکنندگانی که در سال ۹۷ صادرات انجام داده‌اند ولی نتوانستند ارز را برگردانند؛ فرصت داده شده تا کالا بیاورند؛ البته کوتاژهای صادراتی آنها قابل مبادله نیست و مدعی هستند که ارز دارند و می‌توانند کالا بیاورند؛ نه اینکه پروانه صادراتی را ارائه دهند و تقاضا در بازار ارز ایجاد کنند.

همتی ادامه داد: اگر صادرکنندگان ثابت کنند که ارز در اختیار دارند می‌توانند در مقابل آن واردات کالا صورت دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص سرکوب نرخ ارز در ماه‌های پایانی دولت با توجه به رونق فروش نفت گفت: در مورد نرخ ارز نظر دولت و بانک مرکزی تفاوتی ندارد و نرخ را باید بازار تعیین کند؛ این در حالی است که نرخ ارز با سرکوب به نرخ‌های پایین‌تر نخواهد رسید؛ بلکه ممکن است با عرضه و تقاضا نرخ ارز هم کاهش یابد؛ چراکه وقتی ارز در کشور فراوان است، بخش عرضه را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی مثل سابق ارزپاشی صورت نخواهیم داد و به آن اعتقاد ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.