صادرات 11 میلیارد دلاری ایران به عراق در پنج سال

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در پنج سال اخیر مجموع صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به عراق ۱۱ میلیارد دلار بوده که حدود ۳.۷ میلیارد دلار آن متعلق به گروه میوه و تربار بوده است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، «فرزاد پیلتن» اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، حدود  ۳۰ درصد از کل صادرات ایران به عراق را محصولات کشاورزی و صنایع غذایی شامل میوه و تربار، صنایع تبدیلی، محصولات لبنی، شیرینی و شکلات و فراورده‌های غلات، محصولات حیوانی، خشکبار و گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی تشکیل که میوه و تره‌بار بیشترین حجم از این گروه به خود اختصاص داده‌ است.

وی افزود: در این مدت، با وجود شکل‌گیری روند تولید این نوع محصولات در عراق و اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در زمینه واردات برخی از کالاها توسط دولت عراق، محصولات صادراتی ایران در بازار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی این کشور توانسته به حضور پررنگ خود ادامه دهد.

پیلتن تاکید کرد: میوه ها و سبزی‌های تازه، گوجه فرنگی، سیب درختی، هندوانه، سیب زمینی، پیاز، خیار و کیوی به ترتیب مهمترین محصولات صادراتی ایران به عراق در بازۀ زمانی مذکور بوده است.

برای بررسی بیشتر کالاهای صادراتی کشاورزی ایران به عراق نشست میز کشوری روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد سال جاری با حضور نمایندگان نهادها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی ملی و استانی و فعالان در صادرات محصولات کشاورزی کشور مانند وزارت جهاد کشاورزی، گمرک، سازمان استاندارد، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی و وزارت امورخارجه در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶.۶ درصد و ۳۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

در این میان عراق با سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۹۵۳ میلیون دلار در مقام دوم در میان پنج کشور نخست صادراتی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.