ظرفیت تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و سوئیس

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس با بیان اینکه پس از احیای برجام دو کشور ظرفیت بالقوه ۱۰ میلیارد دلاری برای تجارت دارند، گفت: در حال آماده‌سازی هیات‌های تجاری برای برقراری روابط بازرگانی مجدد با سوئیس بوده و آمادگی پذیرش تجار این کشور در ایران را نیز داریم.

شریف نظام مافی با بیان اینکه ایران و سوییس در دهه های گذشته ارتباط خوبی را با یکدیگر داشتند، اظهار داشت: سابقه تاریخی دو کشور نشان از همکاری دو طرفه دارد و حتی در زمان دفاع مقدس نیز سوییس از جمله کشورهایی بود که به ایران کمک های بسیاری کرد.

وی با بیان اینکه کمک و همکاری ایران و سوییس اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد، تصریح کرد: اجرای برجام با به ثمر نشستن مذاکرات وین، گسترش صادرات به سوییس را به دنبال خواهد داشت.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوییس خاطرنشان کرد: این کشور برای تجارت در نقطه مقابل ایران قرار دارد به این معنا که محصولات صادراتی ایران از جمله گاز و مواد اولیه مورد نیاز سوییس است و کالاهای صادراتی این کشور از جمله محصولات سلامت و کشاورزی، نیاز ما را تامین می کند.

به گفته وی، ایران و سوییس زمینه همکاری در تجارت کالا و خدمات دارند که در صورت اجرای برجام می توان به سرعت به آن دست یافت زیرا فراهم شدن شرایط فروش و ارسال مستقیم گاز طبیعی تحول عظیمی در روابط اقتصادی برای دو کشور به همراه دارد.

نظام مافی با بیان اینکه لغو تحریم ها حجم تجارت با سوییس را چند برابر می کند، تاکید کرد: در این صورت می توانیم با پول های بلوکه شده صنایع مورد نیاز کشور را وارد کرده و تکنولوژی های فعلی را نوآوری کنیم تا نقاط ضعف در تولیدات بر طرف شود.

وی با اشاره به اینکه غلات یکی از مهمترین محصولات وارداتی از سوییس است، گفت: بسیاری از شرکت های صادرکننده غلات با مرکزیت سوییس با ایران تجارت می کنند زیرا دفاتر صادراتی آنها در کشور قرار دارد.

به گفته نظام مافی، تجار در صنف های مختلف به افزایش تجارت دو کشور با عادی سازی عملکرد بانکی و لغو تحریم ها امیدوار هستند.

بر اساس اعلام گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.