عراق بزرگترین خریدار کاشی ایران

رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان اظهار داشت: بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ درصد از محصولات تولیدی ایران در زمینه کاشی و سرامیک صادر می‌شود. عراق بزرگترین هدف صادراتی ما برای کاشی و سرامیک است شاید بتوان گفت حدود ۸۰ درصد از بار صادراتی ما به عراق می‌رود.

مصطفی گودرزی در مورد وضعیت تولید و بازار کاشی و سرامیک اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از تولیدات داخلی ما در حوزه کاشی و سرامیک صادر می‌شود، خوشبختانه میزان تولید و میزان تقاضای داخلی و خارجی متناسب است.

وی در ادامه بیان کرد: تولید کشور در مورد کاشی و سرامیک سالانه حدوداً بیش از ۴۰۰ میلیون متر مربع است. البته این رقم مربوط به سال ۹۹ بوده و قاعدتاً در سال جاری افزایش می‌یابد. 

گودرزی افزود: بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ درصد از محصولات تولیدی ایران در زمینه کاشی و سرامیک صادر می‌شود. عراق بزرگترین هدف صادراتی ما برای کاشی و سرامیک است شاید بتوان گفت حدود ۸۰ درصد از بار صادراتی ما به عراق می‌رود. کشورهای دیگر مانند پاکستان و آسیای میانه و به صورت جزئی کشورهای آفریقایی و اروپایی جزوه اهداف صادراتی ما هستند افغانستان نیز یکی از کشورهایی بود که صادرات کاشی و سرامیک به این کشور داشتیم اما به علت تحولات سیاسی در این کشور فعلا مشخص نیست چه سرنوشتی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان با اشاره به قیمت این محصول تصریح کرد: بخشی از هزینه‌های تولید مربوط به نوسانات ارز می‌شود با افزایش قیمت ارز، مواد اولیه برای تولید نیز گران می‌شوند و در نتیجه این موضوع روی قیمت نهایی محصول تاثیر می‌گذارد در ابتدای هر سال یک افزایش قیمت اعمال می‌شود که به علت افزایش هزینه حقوق پرسنل است علاوه بر این در یک ماه گذشته نوسانات ارزی را نیز تجربه کردیم این موضوع برخی از تولیدکنندگان را مجبور کرد تا افزایش قیمتی روی محصولات خود داشته باشند. البته باید توجه داشت که همه تولید کنندگان نیز افزایش قیمت ندادند بلکه تعدادی از آنها این کار را کردند. میزان افزایش قیمت هم عموما حدود ۱۰ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: کارخانجات تولیدی برای افزایش قیمت تولید نمی‌کنند بلکه افزایش قیمت به آنها تحمیل می‌شود، شرایط و بهای تمام شده تولید به شکلی است که کارخانجات مجبور به این کار می‌شوند؛ افزایش قیمت امروز بر اساس کشش بازار نیست بلکه بر اساس بهای تمام شده است. در گذشته افزایش قیمت بر اساس کشش بازار اتفاق می‌افتاد اما امروزه آنقدر بهای تمام شده افزایش پیدا کرده که تولیدکنندگان را مجبور به افزایش قیمت می‌کند.

گودرزی خاطرنشان ساخت: البته نمی‌توان گفت که در آینده دقیقا همین روند ادامه پیدا می‌کند ممکن است تغییراتی ایجاد شود که روی بازار تاثیر داشته باشند برای مثال اگر تقاضا در عراق کم شود قاعدتاً در بازار داخلی ما تاثیر می‌گذارد. کم شدن میزان تقاضا در عراق باعث می‌شود که در بازار داخلی عرضه بیش از تقاضای شده و کشش بازار منفی شود. عکس این اتفاق هم ممکن است یعنی اگر شرایط برون مرزی به سمتی رود که تقاضا برای کالای ایرانی افزایش پیدا کند تولیدکنندگان ممکن است در داخل کشور به افزایش قیمت رغبت پیدا کنند. اما در حال حاضر افزایش قیمت به علت کشش بازار نیست بلکه موضوع بهای تمام شده است./ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.