عراق دومین مقصد صادرات و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی

سخنگوی گمرک گفت: با صادرات ۲۵ میلیون و ۴۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار در ۱۰ ماه امسال عراق دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی بعد از چین است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲ درصدی در وزن و ۱۴ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه گمرک، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: گسترش روابط ایران با عراق در سال‌های اخیر به دلایل اشتراکات فراوان فرهنگی، سیاسی، مذهبی همیشه در دستور کار دو کشور قرار داشته و گام‌های جدی نیز با وجود همه مشکلات برداشته شده است.

وی افزود: در ۱۰ ماهه سال گذشته میزان واردات ایران از عراق، حدود ۸۰ هزار تن به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار بوده که در مدت مشابه امسال، نزدیک به ۲ میلیون تن به ارزش ۹۲۰ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۵۸ دلار رسیده که افزایش ۲ هزار و ۴۱۴ درصدی در وزن و ۷۹۳ درصدی در ارزش را در این مدت نشان می‌دهد.

سخنگوی گمرک در  خصوص واردات از عراق خاطرنشان کرد: رتبه سال گذشته عراق در تامین کالاهای مورد نیاز ایران ۲۶ بود که با توافقات صورت گرفته بین تهران و بغداد، با افزایش فروش کالا به ایران همراه بوده و در حال حاضر بعد از امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس، روسیه، هند و انگلستان، با رشد ۱۷ پله‌ای در رتبه نهم قرار گرفته است.

وی عمده واردات ایران از عراق را کالاهای اساسی اعلام کرد و گفت: بیش از یک میلیون و ۸۶۷ هزار تن از کالاهای وارد شده به ارزش ۷۳۴ میلیون و 8 هزار و ۳۹۷ دلار، کالای اساسی یا مواد غذایی هستند که به ترتیب گندم معمولی با ۳۲۹ میلیون دلار، ذرت دامی با ۱۵۹ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۰۱ میلیون دلار، جو با ۵۵ میلیون دلار، روغن خام با ۴۴ میلیون دلار، شکر با ۳۶ میلیون دلار قرار دارند که ۹۳ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش واردات از عراق به این نوع کالاها مرتبط است.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات نیز گفت: نزدیک به ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۶۶۲ تن کالای صادر شده به عراق، به ارزش یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۱۹۹ دلار محصولات شیلاتی، دامی، لبنی، کشاورزی و غذایی بوده است و همچنین شامل ماشین آلات، مواد معدنی، مصالح ساختمانی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.