موانع اقتصادی توسعه تجارت با عربستان/ خط کشتیرانی باید برقرار شود

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ضمن برشمردن موانع توسعه تجارت ایران و عربستان گفت: بهبود روابط تجاری با عربستان منجر به رشد مبادلات تجاری ایران با کشورهای عربی منطقه و جهان اسلام می شود.

فرزاد پیلتن در مورد موانع اقتصادی پیش روی توسعه تجارت با کشور عربستان، اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران در صدد است که با توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور بر اساس استراتژی یا نقشه راه توسعه صادرات منطبق با ظرفیت‌های قبلی دو کشور، در مرحله اول نسبت به احیای روابط تجاری دو کشور با هدف یک میلیارد دلار و در مرحله دوم توسعه آن به دو میلیارد دلار اقدام کند.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از جمله مهم‌ترین موانع در زمینه دستیابی به توسعه تجارت زیرساخت‌های تجاری است؛ در واقع نیازمند احیای زیرساختهای تجاری در دو کشور هم در حوزه اسناد و هم در حوزه لجستیک هستیم.

وی ادامه داد: همچنین برقراری خطوط کشتیرانی دریایی بین دو کشور از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد. همکاری‌های گمرکی و همکاری‌های دو کشور در حوزه استاندارد نیز باید احیا شود.

فاصله بین بخش خصوصی دو کشور باید رفع شود

پیلتن اضافه کرد: یکی دیگر از موانع توسعه تجارت بین دو کشور «پیش بینی» است که مربوط به مبادلات مالی و پولی می‌شود که باید از طریق سازوکارهای مناسب انجام شود.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: فاصله‌ای که بین بخش خصوصی دو کشور ایجاد شده و عدم شناختی که از آخرین ظرفیت‌ها، نیازها، بازار، ویژگی‌ها و فرهنگ مصرف در دو کشور اتفاق افتاده هم نیاز به بازسازی دارد تا بتوانیم به اهدافی که متناسب با نیاز دو کشور در حال تدوین است دست یابیم.

افزایش مبادلات تجاری ایران با کشورهای عربی منطقه و جهان اسلام

وی در مورد تأثیر بهبود روابط تجاری ایران و عربستان بر جهان اسلام و کشورهای عربی نیز گفت: عربستان به عنوان یک کشور مهم در جهان عرب و اسلام به شمار می‌رود و نقش کلیدی در اتحادیه عرب و ترتیبات تجاری منطقه‌ای کشورهای عربی و اسلامی دارد.

پیلتن تاکید کرد: عربستان حتی در زمینه تدوین استانداردهای کالایی بین کشورهای عربی نقش مهمی ایفا می‌کند. به طور کلی احیای روابط تجاری ایران و عربستان می‌تواند نقش مهمی در افزایش مبادلات تجاری ایران با سایر کشورهای عربی منطقه و حتی جهان اسلام داشته باشد.| مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.