نمایشگاه اکسپو فرصتی برای معرفی کالاهای ایران به جهان

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: نمایشگاه اکسپو دبی فرصتی برای اقتصاد ایران در نیمه دوم سال است که در آن می‌توان نه تنها توسعه صادرات بیشتر را رقم زد بلکه صنعت گردشگری را بعد از دو سال رکود سخت به عنوان موتور پیشران به کار انداخت.

به گزارش تاق بازرگانی مشترک ایران و امارات ، فرشید فرزانگان اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها حاکی از برنامه‌ریزی دبی برای حضور ده‌ها میلیونی گردشگر در نمایشگاه اکسپو است و این فرصت می‌تواند برای ایران به عنوان کشوری که در حوزه صادرات مواد غذایی و کشاورزی توانمندی های زیادی دارد، به عنوان فرصتی بی نظیر به شمار بیاید.

وی تاکید کرد: صنعت گردشگری باید از هم اکنون نه فقط برای  اعزام گردشگران ایرانی که برای جذب میلیون‌ها گردشگر خارجی بسته های متنوع تعریف و مقدمات کار را فراهم کند.

فرزانگان ابراز امیدواری کرد دولت جدید با درک اهمیت نمایشگاه اکسپو و برنامه ریزی درست برای استفاده از فرصت‌ها بتواند با همراهی و میدان دادن به بخش خصوصی شعار توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه را در عمل و در ماه‌های اول به منصه ظهور برساند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات همچنین از برنامه‌ریزی برای حضور پررنگ تشکل‌های صادراتی در اکسپوی دبی ۲۰۲۰ خبر داد و گفت: اتاق ایران و امارات به عنوان متولی مذاکرات رو در رو «B۲B» تاکنون با بیش از ۲۵۰ تشکل بخش خصوصی مکاتبه  کرده تا در تحقق بخش دوم شعار اکسپو دبی یعنی ساخت آینده و توسعه صادرات وظیفه خود رابه بهترین شکل عملیاتی کند.

وی با اشاره به استقبال  تشکل‌ها از این رویداد، افزود: تشکل‌های صادراتی، اتاق‌های بازرگانی مشترک و اتاق‌های بازرگانی استانی حضور پررنگی در اکسپو خواهند داشت و برای تحقق این هدف اتاق‌های بازرگانی استانی بهترین شرکت‌های تولیدی و صادراتی و هیئت‌های تجاری خود را معرفی خواهند کرد ضمن اینکه تشکل‌های صادراتی مانند انجمن صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و انجمن خرما و پسته و تشکل‌های دانش بنیان، فرصت خوبی برای معرفی و بازاریابی  محصولات خود خواهند داشت.

فرزانگان اضافه کرد: هدف بخش خصوصی از حضور اکسپو ارتقاء صادرات کشور و استفاده از فرصت اکسپو برای رشد جایگاه صادراتی با نگاهی به آینده است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات متحده عربی  همچنین در این نشست  گفت:  گردش مالی صنعت نمایشگاهی در جهان سالانه با ۱۳۷ میلیارد دلار  هزینه و ۳۲۵ میلیارد دلار درآمد قابل قیاس با جایگاه پنجاه و ششمین  قدرت اقتصادی جهان است.

وی خاطرنشان کرد:  بیش از ۳۲ هزار نمایشگاه بین المللی برگزار می‌شود و برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۴.۵ میلیون شرکت در  طول سال، در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند و تنها از این طریق، ۳.۲ میلیون شغل به شکل مستقیم ایجاد شده و در صورت عبور از بحران کرونا، می‌توان پیش بینی کرد که این ارقام در سال‌های آینده افزایش یابد.

فرزانگان با تاکید بر اینکه اکسپو دبی، چیزی فراتر از یک نمایشگاه، فرهنگ ملی کشورها ارائه می‌کند، گفت: نخستین اکسپو در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد و این بار دبی اکسپو۲۰۲۰ را برگزار خواهد کرد که معمولا در اکسپو ها به دنبال ارایه راه حل برای یک معضل جهانی است.

وی افزود: به عنوان مثال نمایشگاه اکسپو ژاپن با شعار خرد – طبیعت ، نمایشگاه شانگهای با شعار شهر بهتر زندگی بهتر، نمایشگاه میلان با شعار تغذیه زمین ، انرژی برای حیات و در اکسپو دبی با موضوع  پیوند افکار، ساخت آینده  هر یک به دنبال یافتن راه حل برای چالش روز جهان هستند.

وی با بیان این که اکسپو را المپیک فرهنگ ملل نیز نام گذاری می کنند، گفت: با توجه به نام گذاری این نمایشگاه، ایران می تواند با یک برنامه ریزی  دقیق  و در مدت شش ماه برگزاری اکسپو از یک سو با ارایه فرهنگ غنی خود در حوزه پیوند افکار ایران و ایرانیان را بهتر به جهان  معرفی کند و از سوی دیگر با فعال شدن بخش تجاری  فضای پاویون  نسبت به توسعه صادرات و گسترش  مبادلات تجاری گام های بلند تری را بردارد.

رییس اتاق ایران و امارات با بیان اینکه پیش بینی ها حاکی از بازدید  ۲۵ تا ۴۰ میلیون بازدیدکننده در اکسپو  دارد ، گفت: این رویداد از مهر ماه ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. دوبی برای برگزاری این رویداد ۴۲ میلیارد دلار هزینه کرده و با وجود کرونا، تلاش شده شرایط برای حضور  ایمن بازدیدکنندگان فراهم شود به عنوان مثال  تاکنون متعهد بر زدن واکسن به متولیان و کارمندان پاویون های کشورهای مختلف شده و حتی در حال برنامه ریزی برای واکنس بازدیدکنندگان هم هستند.

فرازنگان درباره  نحوه حضور ایران در اکسپو نیز گفت: برای حضور ایران در اکسپو  حدود ۸ تا ۹ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده که تاکنون برای ساخت پاویون ایران  حدود ۱۰ درصد آن تخصیص یافته  است.

وی ادامه داد:  تلاش شده که در این بخش نشانه‌هایی از فرهنگ و تاریخ ایران به نمایش گذاشته شود و شرکت‌های ایرانی با امکان تبلیغ محصولات و زیرساخت‌های خود، برای همکاری با شرکت‌های بین المللی دنیا آمادگی لازم را پیدا کنند. بخش ایران در مرداد ماه رسما تحویل خواهد شد و با حضور مقامات وزارت صمت، فعالان بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی، بخش ما قطعا یکی از مهم‌ترین و بهترین بخش‌ها در میان تمام کشورهای شرکت کننده در اکسپو خواهد بود.

رییس اتاق ایران و امارات با اشاره به این که نمایشگاه اکسپو در سایتی به وسعت ۴۳۸ هکتار و دوبرابر نمایشگاه اکسپو میلان طراحی شده ، افزود: نمایشگاه بر اساس سه زیر موضوع  فرصت ، تحرک و پایداری به سه بخش تقسیم شده که پاویون ایران در یک محیط  مستقل و در بخش  تحرک  قرار دارد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه اکسپو هر پنج سال یک بار با حضور حداکثری کشورها برگزار می‌شود و بخش‌هایی که در این رویداد با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی مشارکت دارند، در پی فرآیند ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی هستند.

اکسپو دبی قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود که با همه‌گیری ویروس کرونا، اجرای آن به امسال موکول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.