وزیر اقتصاد: تجارت ایران و عراق سال آینده افزایش می‌یابد

 وزیر اموراقتصادی و دارایی با اشاره به توافقات ایران و عراق، و رشد ۲۰ درصدی تجارت دو کشور در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱، گفت: امیدواریم سال آینده با روند افزایشی، شاهد ثبت رکورد تجارت ایران و عراق باشیم.

«سید احسان خاندوزی» در حاشیه آیین رونمایی از سامانه «فکتورینگ»، اظهار داشت: ما در حوزه عراق مسیرهایی داشتیم که سال‌ها باقی مانده بود و باید تعیین تکلیف می‌شد که در دیدار با «سودانی» نخست وزیر عراق رویکرد عملگرایانه و ناظر به اجرایی شدن تمام توافقات پیشین وجود داشت و هر دو کشور تاکید داشتند که نمی‌خواهیم بر روی کاغذ تفاهماتی نوشته شود که اجرای آنها سال‌ها به طول انجامد به طور مشخص در حوزه‌های کریدورهای ترانزیتی و اقتصادی مانده بود اراده جدی بر اجرای آن بود.

وی افزود: برای مثال وزارت راه و شهرسازی ما بر اجرای خط راه آهن شلمچه و بصره داشتند و طرف عراقی نیز در بودجه ۲۰۲۳ غدد مشخصی را برای تامین مالی این پروژه درج کردند و نیازمند برخی اصلاحات در جزییات جغرافیایی ایستگاه‌های مرزی و مین روبی بود که نماینده ستاد کل نیروهای مسلح وعده داد پس از نوروز این اتفاق هم صورت بگیرد.

خاندوزی گفت: در حوزه‌های غیر از ترانزیت هم به طور مشخص ظرفیت‌های که برای تولید مشترک با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان و صنعتی و غیر بین ایران و عراق مشخص شد ابتدا در استان مرزی میسان، بصره و واسط که شهرک صنعتی مشترکی برای تولید در این زمینه‌های ذکر شده داشته باشیم.

وزیر اقتصادی ادامه داد: سه موضوع بحث اقتصادی و صنعت بین وزارت صنعت ایران و طرف عراقی انجام شد که در مورد تولید برق که بسیاری از شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی توانایی بالایی داشتند، محدودیت مالی در عراق داشتند و این موضوع را به وزیر صنعت عراق منتقل کردم وزیر اقتصاد بیان کرد: نکاتی نیز از طرف ایرانی در حوزه گمرک و مالیاتی بود که تصمیم گرفته شد برطرف شود.

وی در پایان گفت: رشد ۲۰ درصدی تجارت ایران و عراق در ۱۱ماهه ۱۴۰۱ را شاهده بودیم و با توافقاتی که انجام شد امیدواریم سال آینده رکورد رشد تجارت را داشته باشیم./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.