پرداخت ۱۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسعه صادارت غیرنفتی

معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی از پرداخت نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی تا اوایل مرداد ماه امسال خبر داد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه درباره پرداخت تسهیلات صادراتی به منظور تامین مالی و حمایت از صادرات، با استناد به ابلاغیه مربوط به بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی اعلام‌کرد: در راستای هدایت منابع برای تحقق اهداف صادراتی و همچنین تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی- صادراتی، سامانه یکپارچه اعطای تسهیلات بسته موصوف از محل منابع صندوق توسعه ملی و تلفیق منابع بانک‌های عامل طرف قرارداد در سایت بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس www.behinyab.ir راه‌اندازی شده است.

بر اساس گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، این اقدام به‌منظور صادرات محصولات اولویت‌دار به کشورهای هدف انجام شده است و متقاضیان استفاده از این تسهیلات، با ثبت‌نام و همچنین ثبت درخواست خود در سامانه موصوف می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

طبق این گزارش، درخواست متقاضیان پس از ثبت در سامانه مذکور به صورت خودکار مورد پردازش قرار گرفته و پس از تایید به یکی از بانک‌های عامل (توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، توسعه تعاون، خاورمیانه، کارآفرین، تجارت، ملی ایران، رفاه کارگران، صادرات ایران، بانک مشترک ایران و ونزوئلا، کشاورزی و پارسیان) برای تصویب و پرداخت تسهیلات ارسال خواهد شد.

منابع در نظر گرفته شده برای تسهیلات بسته موصوف به‌صورت تلفیقی به نسبت ۵۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰ درصد منابع بانک عامل بوده و نرخ سود تسهیلات به‌صورت میانگین نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است.

اولویت‌های اعطای تسهیلات براساس اولویت‌های کالایی، اولویت‌های کشوری، واحدهای تولیدی- صادارتی، اشخاص حقوقی، صادرکنندگان کالا از طریق توسعه زنجیره ارزش در صنایع منتخب و محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارتخانه، تا تاریخ ۹ مرداد ماه امسال نزدیک به ۴۷ درصد از کل منابع در نظر گرفته شده برای این تسهیلات که رقمی نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد ریال است از طریق این سامانه به متقاضیان پرداخت شده است./ ابرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.