گزارش سفر ۲ روزه رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به عمان

رایزنی برای رفع موانع و تسهیل تجارت ایران و عمان/ تقویت ظرفیت‌های حمل و نقل و توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه

در آستانه سفر رئیس ج. ا. ایران به عمان، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در راس هیاتی بلندپایه تجاری، بازاریابی متشکل از ۳۰ شرکت خصوصی، نمایندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات به عمان سفر کرد. حضور در نشست تجاری ایران و عمان، مذاکره با طرف‌های تجاری عمانی، بررسی بازار عمان و روش‌های توسعه صادرات به این کشور و همچنین شناسایی موانع و مشکلات عملیاتی و زیرساختی توسعه روابط تجاری جهت طرح در مذاکرات مقامات سیاسی دو کشور از جمله اهداف سفر این هیات تجاری بود.

نکته حائز اهمیت در این سفر دیدار و گفت و گوی دو وزیر سلطنت عمان و رئیس کل بانک مرکزی این کشور با معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران است که این سطح بالای استقبال مقامات عمانی، بدون شک بیانگر نقش‌آفرینی موثر و جدی سازمان توسعه تجارت ایران در تجارت منطقه است.

ورود به عمان با استقبال سفیر و مقامات عمانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران روز دوشنبه مورخ 26 اردی‌بهشت 1401، وارد عمان شد و مورد استقبال مقامات عمانی از جمله مدیرکل تجارت وزارت صنایع، بازرگانی و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان و همچنین علی نجفی خوشرودی، سفیر ج. ا. ایران در مسقط قرار گرفت.

افتتاح پاویون ج. ا. ایران در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی طراحی داخلی عمان

در اولین روز سفر معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به عمان، وی به عنوان مهمان ویژه ضمن حضور در مراسم افتتاحیه پاویون ج. ا. ایران در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی طراحی داخلی، آشپزخانه، کاشی و سرامیک و روشنایی از پاویون ج. ا. ایران، از غرفه‌های این نمایشگاه بازدید به عمل آورد.

دیدار با وزیر حمل و‌ نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان

علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه برنامه‌های خود در عمان با سعید بن حمود المعولی، وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات سلطنت عمان دیدار کرد و‌ در این دیدار طرفین بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل دریایی و همچنین ترانزیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاکید کردند.

 در این دیدار مقرر شد ج. ا. ایران و سلطنت عمان بررسی همکاری‌های بلندمدت و مشترک در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهند و پیگیری‌های لازم به منظور اجرایی کردن اهداف در این حوزه و در راستای منافع دو کشور را داشته باشند. همچنین مقرر شد یک کارگروه مشترک حمل و نقل دریایی بین دو کشور برگزار شود و راهکارهای فنی، مطالعات و بررسی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد. همچنین تاکید شد پیگیری تصویب موافقت‌نامه حمل و نقل دریایی امضا شده در دستور کار دو کشور و‌ همچنین این پیشنهاد همکاری در دستور کار دیدار روسای  ج. ا. ایران و سلطنت عمان قرار گیرد.

حضور در نشست تجاری ایران و عمان

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه سفر به مسقط در نشست تجاری ایران و عمان حضور یافت و در این دیدار که با حضور رییس اتاق بازرگانی عمان و بخش خصوصی این کشور در اتاق بازرگانی مسقط برگزار شد، با اشاره به جایگاه استراتژیک ج. ا. ایران و سلطنت عمان، بر امکان صادرات مجدد و افزایش ترانزیت بین دو کشور تاکید کرد

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این دیدار همچنین با اشاره به موافقت‌نامه‎های تجارت آزاد سلطنت عمان با دیگر کشورها و حجم 1.5 تریلیون دلاری تجارت منطقه به تلاش برای افزایش سهم دو کشور از این بازار منطقه‌ای با تقویت زیرساخت‌های تجاری به ویژه حمل و نقل بین‌المللی، ترانزیت و فعال کردن کریدور شمال- جنوب تاکید کرد.

دیدار با رئیس اجرایی شرکت کشتیرانی سلطنت عمان

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین در دومین روز سفر به عمان با رئیس اجرایی شرکت کشتیرانی سلطنت عمان دیدار کرد و در این دیدار دو طرف در خصوص همکاری‌های مشترک به ویژه در زمینه تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی و همچنین فعال کردن ظرفیت‌های حمل و نقل دو کشور به منظور توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه و به ویژه ترانزیت کالا میان کشورهای منطقه تاکید کردند.

دیدار با سفیر و هیات تجاری اعزامی به عمان‌

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه سفر به مسقط، با هیات تجاری اعزامی به عمان، سفیر و کارکنان بخش اقتصادی و رایزنی بازرگانی سفارت ج. ا. ایران در مسقط دیدار و  بر عزم جدی و برنامه دولت برای توسعه تجارت با عمان و تقویت زیرساخت‌ها تاکید کرد.

علیرضا پیمان‌پاک در این دیدار با اشاره به شناسایی راهکارهای توسعه همکاری‌های تجاری و برنامه و اراده جدی دولت برای تقویت زیرساخت‌های تجاری ایران و عمان به ویژه در حوزه حمل و نقل و بانگی از اصلاح آیین‌نامه مشوق‌های صادراتی و حمایت هوشمند از صادرات و  صادرکنندگان خبر داد.

 پیمان‌پاک همچنین در این نشست ضمن اشاره به دیدار خود با رییس کل بانک مرکزی عمان و همچنین بازدید از نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانه و آشپرخانه، روشنایی، شیرآلات، منسوجات خانگی، صنایع دستی و سنگ و سرامیک عمان، بر حضور در نمایشگاه‌های عمان و تبادل هیات‌های تجاری به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای شناخت بازار این کشور و نقش اتاق‌های مشترک بازرگانی در این زمینه تاکید کرد.

 در این دیدار معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از پیگیری و تلاش این سازمان جهت ایجاد سامانه‌های مجازی برای برقراری ارتباط میان فعالان تجاری کشور با طرف‌های خارجی خبر داد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با توجه به اظهارات برخی تجار در خصوص از دست رفتن بازارهای صادراتی از جمله عمان به دلیل تغییر نرخ‌ها و مقررات صادراتی، با تاکید بر اینکه دولت جدید هیچ نوع ممنوعیتی را فرا روی صادرات نمی‌پذیرد، به آغاز بررسی امکان ایجاد پیش اظهار صادراتی با هدف جلوگیری از تاثیرپذیری صادرات از بخشنامه‌‎ها و مقررات جدید اشاره کرد.

مذاکرات تجاری هیات تجاری ایران و عمان / اتاق بازرگانی مسقط

پس از برگزاری نشست تجاری ایران – عمان، مذاکرات تجاری هیات تجاری دو کشور در اتاق بازرگانی مسقط برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.