۸۰ درصد کالاها برای صادرات مشکل دارند/ خبر خوش به صادرکنندگان

معاون وزیر صمت گفت: از اول شهریور تا آخر آبان ۴ گروه کالایی صادراتی به قطر که یکی از آنها خشکبار است، تنها ۷۰ درصد تعهد ارزی خواهند داشت و مدت بازگشت ارز نیز ۶ ماه است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک در دیدار با اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار و صادرکنندگان صنعت پسته از پیگیری این سازمان برای حل مشکلات بر سر راه صادرات پسته خبر داد و اظهار کرد: هر کاری از دستمان بر بیاید برای حل مشکلات انجام می‌دهیم، نه فقط پسته که ۸۰ درصد کالاهای صادراتی ما همین مشکلات را دارند.

وی افزود: ایران کشوری نیست که تولید محصولش به قصد صادرات انجام شود و این موضوع در کنار بخشنامه‌های متعددی که دستگاه‌های مختلف صادر می‌کنند، از جمله مشکلات اصلی بر سر راه صادرات محسوب می‌شود.

پیمان پاک با بیان اینکه این سازمان تلاش خود را برای تنقیح قوانین و بخشنامه‌های موجود انجام می‌دهد، گفت: به‌جد پیگیر حل مشکلات ارزی و ایجاد یک راهکار هستیم، اما این راهکار برای اجرایی شدن بیشتر از ۲ ماه زمان لازم دارد.

به دنبال این هستیم که کالاهای مصرفی دیگر ارز نیمایی نگیرند

وی خاطرنشان‌کرد: موضوع واردات در برابر صادرات را برای گروه‌های کالایی بیشتری در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کالاهای مصرفی دیگر ارز نیمایی نگیرند و ارز خود را از کالاهای خاص صادراتی تأمین کنند. همچنین در حال تهیه مشوق‌های صادراتی و بازاریابی هستیم تا در نقاط مقصد، برای صادرکنندگان ساز و کارهای ویژه ایجاد کند.

خبر خوش برای صادرکنندگان در جام جهانی قطر

معاون وزیر صمت در ادامه گفت: مصوب شده تا از اول شهریور تا آخر آبان (پایان جام جهانی) چهار گروه کالایی صادراتی به قطر که یکی از آنها خشکبار است، تنها ۷۰ درصد تعهد ارزی داشته و ۳۰ درصد تعهد ارزی نداشته باشند و مدت بازگشت ارز نیز ۶ ماه باشد.

وی درباره صادرات به اوراسیا اظهار داشت: مصوب شده تا امکان رفع تعهد ارزی همه کالاهای صادراتی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان از طریق کوتاژ به واردکنندگان کالا از روسیه فراهم شود.

پیمان پاک با اشاره به فعال شدن پلتفرم‌های B۲B و B۲C برای فروش محصولات و بازاریابی و برقراری ارتباط تجار ایرانی با کشورهای دیگر، تصریح‌کرد: این پلتفرم‌ها روی سایت «آمازون» دیده شده و کار مشترکی نیز با چین، روسیه، برخی کشورهای اروپا و دوبی انجام شده است تا محصولات از جمله خشکبار با ارزش افزوده بیشتر عرضه شود.

وی اظهار داشت: در موضوع خشکبار و به‌طور مشخص پسته، همه موضوعات مرتبط با صادرات احصا و در یک جلسه با معاونت اقتصادی رئیس جمهور مطرح شود و با توجه به خروجی جلسه مصوباتی را از ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور رئیس جمهور بگیریم. این موضوع درباره گروه‌های کالایی دیگر نیز در حال اجراست و نخستین گروه را محصولات دانش بنیان قرار دادیم که مشکلاتی مشابه دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به اینکه دولت هم از توسعه صادرات نفع می‌برد و دنبال چوب لای چرخ صادرکننده گذاشتن نیست، افزود: باید به عنوان یک تیم کار گروهی داشته باشیم. امروز یکی از مشکلات ما در دولت و سازمان توسعه تجارت این است که نمی‌توانیم به علت فقدان دسترسی به همه صادرکنندگان، مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده را به آنان اطلاع دهیم.

وی با بیان اینکه همه باید از فرصت‌های ایجاد شده بهره مند شوند، تاکید کرد: با کمک اتحادیه‌ها باید سازوکاری طراحی شود که این مشکل برطرف شود.

صادرات کمتر از ۱۰۰ هزار تنی پسته

در این جلسه همچنین رئیس اتحادیه صادرکنندگان پسته با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه صادرات پسته، اظهار داشت: رقیب بزرگی به نام آمریکا داریم که در صادرات پسته از ما پیشی گرفته است و زیر قیمت ما، محصول خود را می‌فروشد.

وی به اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی اشاره و خاطرنشان کرد: دو نرخی بودن ارز موجب شده تا صادرکننده با قیمت ارز آزاد پسته را از تولیدکننده بخرد و پس از صادر کردن، ارز حاصل شده را با نرخ نیمایی به فروش برساند، همین موضوع موجب می‌شود صادرات سودی نداشته باشد.

همچنین رئیس انجمن ملی پسته ایران نیز با تقدیر از اقدامات رئیس سازمان توسعه تجارت در دوره جدید، گفت: تعهد ارزی فعلی، صدمه جدی به صادرات پسته می‌زند.

وی ادامه‌داد: اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی و همین‌طور بخشنامه‌های مختلف موجب شده تا صادرات پسته از ۲۳۰ هزار تن در سال ۹۹ به زیر ۱۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ برسد./مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.