30 رایزن بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی مستقر می‌شوند

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه انتخاب رایزنان بازرگانی فرآیندی مهم، دشوار و بر اساس شایسته سالاری است، تاکید کرد: حضور رایزنان بازرگانی باعث کشف و بهره‌برداری از فرصت‌ها و کاهش هزینه صادرکنندگان در شناسایی بازارهای هدف شده و در نهایت به توسعه صادرات می انجامد.

علیرضا پیمان پاک در خصوص برگزاری آزمون زبان انگلیسی در فرآیند انتخاب رایزنان بازرگانی اظهار داشت: این آزمون هرساله به صورت حضوری برگزار می‌شود اما به دلیل شرایط قرنطینه استانی، به صورت برخط با نظارت واحد حراست سازمان صمت استان‌های محل خدمت داوطلبان به صورت شفاهی و کتبی انجام گرفت.

وی افزود: مطابق قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، داوطلبان رایزنی بازرگانی علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی باید به زبان انگلیسی و یا محلی تسلط داشته باشند و افراد واجد امتیاز لازم از آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی وارد مراحل بعدی انتخاب شده و باید در آزمون تخصصی مطابق سرفصل‌های مندرج در دستورالعمل ۲۰۰۳ وزارت صمت شرکت کنند.

پیمان پاک اضافه کرد: همچنین داوطلبان لازم است ۷۰ درصد نمره قبولی در مصاحبه داخلی سازمان توسعه تجارت ایران و کمیته نهایی متشکل از رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صمت، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صمت، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس اتاق تعاون ایران را نیز کسب کنند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی متعددی بر نحوه انتخاب و عملکرد رایزنان بازرگانی نظارت دارند و در صورت اثبات تخلف توسط دادگاه، حقوق دریافتی توسط رایزن، بایستی توسط فرد متخلف به خزانه دولت بازگردانده شود، ادامه داد: بر اساس آمار، قبولی داوطلبان رایزنی بازرگانی در سال‌های گذشته تنها ۳ درصد بوده به نحوی که از ۲۳۸ داوطلب در سال ۹۸ تنها ۸ نفر موفق به طی مراحل انتخاب شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه پست رایزنی بازرگانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا باید نسبت به تکمیل فرآیند انتخاب و استقرار تمامی رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف اقدام شود، تصریح کرد: رونق تولید نیازمند صرفه اقتصادی تولید و ایجاد صرفه اقتصادی در گرو صادرات است و از این رو، رایزنان بازرگانی به عنوان نیروهای پشتیبان صادرکنندگان جهت دستیابی به بازارهای هدف، منتج به کشف و بهره‌برداری از فرصت‌ها و کاهش هزینه صادرکنندگان در شناسایی بازارهای هدف و توسعه صادرات می‌شود که افزایش تولید، کاهش بیکاری و در نهایت رفاه اجتماعی را در پی خواهد داشت.

پیمان پاک با بیان اینکه اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف از طرف نهادهای مختلف درخواست می‌شود ولیکن توان مالی اعزام آنها در سازمان توسعه تجارت ایران وجود ندارد، ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، سازمان‌های توسعه تجارت کشورهای توسعه‌یافته و پیشتاز در زمینه صادرات حداقل ۴۰ و حداکثر ۶۱ درصد از نیروهای خود را به عنوان رایزن بازرگانی و یا کادر در اختیار آنان، به خارج از کشور اعزام کرده‌اند.

معاون وزیر صمت در ادامه ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه جهت پشتیبانی از رایزنان بازرگانی وزارت صمت در دفاعیه رای اعتماد خود در مجلس و لزوم افزایش بودجه جهت استقرار آنها، اظهار امیدواری کرد که با پشتیبانی‌های دیگر مقامات مسئول به ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، امکان تکمیل حداقل ۶۰ پست مصوب رایزنی بازرگانی در خارج از کشور در دولت سیزدهم فراهم شود.

وی ادامه داد: استقرار رایزن بازرگانی در 30 کشور هدف من جمله کشورهای همسایه دارای روابط تجاری، هند و چین و سایر کشورهای دارای ظرفیت صادراتی جهت اقدام در سال جاری مد نظر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.