تمدید یکساله بودن مهلت رفع تعهد ارزی فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: معتقدیم مهلت رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش باید بسیار بیشتر باشد اما فعلا با تمدید «یکسال بودن مهلت رفع تعهد» موافقت شده است.

فرحناز رافع امروز در نشستی خبری اظهار داشت: در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار صادرات فرش دستباف در جهان انجام شد که هند بیشترین صادرات را داشت؛ هر ساله بیش از ۹۵ کشور در حوزه فرش دستباف تجارت دارند که از این تعداد فقط ۸ کشور ایران، هند، پاکستان، نپال، ترکیه، چین، افغانستان و مصر هم تولید و هم صادرات فرش را انجام می‌دهند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته صادرات فرش از نظر وزنی ۱۶.۴ درصد افزایش اما از نظر ارزشی، کاهش ۴.۹ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در داخل کشور مشغول به کار هستند، گفت: ۲۶۱ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند که پیش‌بینی شده برای سال آینده این تعداد با اختصاص ۱.۵ میلیارد تومان بودجه، ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۳۱۳ هزار نفر برسد.

رافع با اشاره به اینکه ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد تولید فرش دستباف در کشور داریم، اظهار داشت: تولید فرش دستباف در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۳۴ درصدی داشته است؛ ۴۲ درصد از فرش‌های بافته شده، فرش تجاری بوده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تأسیس خانه فرش در کشورهای هدف (چین، روسیه، امارات، ایتالیا و …)، ایجاد پایانه‌های صادراتی در زنجان و تهران، ایجاد کنسرسیوم صادراتی، صدور مجوزهای فروش فرش دستباف به صورت الکترونیک، طراحی و ثبت پروژه‌های نشان تائیدی و علامت جمعی فرش دستباف با همکاری قوه قضائیه، ثبت جهانی نشان‌های جغرافیایی فرش دستباف با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو، پیاده‌سازی صدور شناسنامه فرش دستباف، پیگیری اصلاح قوانین در حوزه ورود موقت و ورود قطعی فرش دستباف و کاهش تعرفه‌های واردات ابریشم خام، از جمله اقدامات ما برای رونق بخشی به تولید و صادرات فرش بوده است.

وی افزود: همچنین برای تحریک تقاضا، فروش اقساطی فرش دستباف به صورت قرض‌الحسنه از طریق بانک‌های عامل، با نرخ بهره پایین و با اعطای کارت اعتباری فرافرش را در دستور کار داریم که در این راستا روز شنبه با صندوق کارآفرینی امید تفاهمنامه مشترکی را امضا خواهیم کرد.

مهاجرت هزاران رفوگر ایرانی به آذربایجان و ترکیه

رافع گفت: به دلیل مشکلاتی که در ورود موقت فرش داشتیم، هزاران رفوگر از ایران به کشورهای آذربایجان و ترکیه مهاجرت کردند اما با اصلاحاتی که در ماده ۷۵ آئین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی انجام شده، می‌توانیم در بخش بازیافت فرش دستباف اقدامات مؤثری انجام دهیم و در همین‌جا فرش را رفوگری کنیم.

صادرات فرش نباید مشمول رفع تعهد ارزی باشد

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد مشکلات ایجاد شده برای صادرکنندگان به دلیل سیاست رفع تعهدات ارزی گفت: قبول داریم که نباید برای صادرات فرش، سیاست رفع تعهد ارزی را اجرا کرد اما این اتفاق افتاده و ما با رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم، مهلت رفع تعهد ارزی برای صادرات فرش که پارسال یکسال تعیین شده بود، امسال هم یکسال خواهد بود.

وی اظهار داشت: متأسفانه سایر کشورها نقش‌های فرش ایرانی را کپی می‌کردند و ما به دلیل عدم عضویت در سازمان جهانی مالکیت معنوی “WIPO”، حق استفاده از کپی‌رایت را نداریم. ازاین‌رو سه کمیته خلاقیت، هویت و اصالت در وزارت دادگستری تشکیل دادیم و این موضوعات را از این طریق پیگیری خواهیم کرد. ما در آینده می‌خواهیم نقشه‌های فرش را بفروشیم که در این راستا مقرر شده انجمن طراحان فرش تشکیل شود.

رافع گفت: تولیدکنندگان فرش در بخش مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجهند که در نظر داریم با همکاری بخش خصوصی، گام‌هایی را در این حوزه برداریم؛ به تازگی نیز یک کارخانه نخ‌ریسی در استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.