اجرای برنامه حمایتی از دامداران در سال ۱۴۰۰/ احتمال آغاز صادرات بعد از ماه رمضان

رئیس شورای تامین دام کشور از اجرای برنامه حمایتی از دامداران در سال 1400 در سه محور خبر داد که یکی از آن‌ها صادرات است.

منصور پوریان با اشاره به مشکلات جدی دامداران در سال گذشته، اظهار کرد: کمبود و گرانی نهاده همراه با انباشت دام مشکلات جدی برای دامداران در سال 99 به همراه داشت که ادامه آن می‌تواند تداوم تولید گوشت قرمز در کشور را تهدید کند.

وی ادامه داد: در راستای حل مشکلات دامداران و بقای تولید در 1400 برنامه حمایتی در سه محور در دستور کار قرار گرفته است.

پوریان اولین بند این برنامه را تامین نهاده‌های دامی با قیمت مناسب  و میزان کافی عنوان کرد.

وی گفت: سال گذشته دامداران کمتر از نهاده‌های دامی با نرخ دولتی بهره‌مند شدند که نتیجه آن افزایش هزینه تولید بود و مشکلات اقتصادی برای آن‌ها بود.

پوریان با بیان اینکه بند دوم برنامه ادامه خرید حمایتی با اصلاح نرخ خرید است، افزود: در این بند علاوه بر افزایش میزان خرید حمایتی گوشت از دامداران قیمت خرید نیز اصلاح خواهد شد.

وی یادآور شد: خرید حمایتی گوشت قرمز در پی انباشت دام در دامداری‌ها آغاز شد، اما قیمت و میزان خرید مورد تائید دامداران نبود.

پوریان آخرین و مهمترین بند برنامه حمایتی از دامداران را آغاز صادرات  در سال 1400 برشمرد.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: در برنامه حمایتی از دامداران صادرات در نظر گرفته شده است تا انباشت دام را کاهش دهد.

پوریان  با تاکید بر اینکه در حال حاضر صادرات برای صنعت دامپروری ما یک ضرورت است نه انتخاب، افزود: تولید خوب است و بازار داخلی برای مصرف آن نیست در این شرایط اگر بازار صادراتی تعریف نشود افت تولید قطعی خواهد بود.

وی صادرات را محرک تولید دانست که می‌تواند رشد صنعت دامپروری را رقم بزند و کشور ما را تبدیل به یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز کند.

پوریان زمان احتمالی آغاز صادرات را بعد از ماه رمضان عنوان کرد.

 وی درباره نحوه صادرات نیز گفت: هدف ما صادرات گوشت قرمز منجمد برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بود، اما چون بازارهای هدف صادراتی که بیشتر شامل کشورهای عرب همسایه است از آن استقبال نمی‌کنند. بنابراین بخش عمده صادرات به شکل دام زنده خواهد بود./ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.