عدم اعلام آمارهای صادراتی و چالش صادرکنندگان با تحلیل فضای پیش رو

رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش عدم اعلام آمارهای اقتصادی به ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی را چالشی برای عدم تحلیل دقیق فضای پیش رو دانست و گفت: متاسفانه در سال 1400، نااطمینانی جدی هم در حوزه نرخ ارز وجود دارد که چشم انداز بهبود صادرات را با ابهام مواجه می سازد.

پدرام سلطانی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش در جلسه بررسی چالش های صادرات 1400 در کلاب هاوس گفت: زمانی که می خواهیم پیش بینی در رابطه با هر مقوله اقتصادی داشته باشیم، نیاز به داده ها و اطلاعات دقیق و شفاف داریم؛ اما متاسفانه دو سالی است که از آمارهای هفتگی صادرات کشور محروم هستیم.

وی افزود: این امر اجازه نمی دهد که پیش بینی دقیقی از صادرات داشته باشیم؛ اما در سال 99 آمار نشانگر کاهش 12 درصدی صادرات است که این کاهش که معادل قریب به 5 میلیارد دلار است، اگر با احتساب خروج آمار صادرات بنزین محاسبه شود، ا ین کاهش بیش از 7 میلیارد دلار و یا 20 درصد خواهد بود.

به گفته سلطانی، این پیش بینی در ابتدای سال وجود داشت و در پایان سال 99 که قیمت نفت و فرآورده های معدنی در دنیا افزایش یافت، آمارها بهبود یافت؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه چین مهمترین شریک تجاری ما در سال 99 بوده است، می تواند اهرم افزایش تجارت خارجی ایران هم باشد.

وی افزود: ما وابستگی بالایی به شرکای بالای تجاری خود یعنی چین و عراق داریم و کافی است که اتفاقی برای یکی از این دو کشور رخ دهد تا لطمه جدی به اقتصاد ایران وارد شود؛ اما با توجه به اینکه چین در سال 2021 رشد اقتصادی 8 درصدی خواهد داشت پیش بینی می شود که به هر حال وضعیت متفاوت است.

سلطانی با بیان اینکه حرکت سریع چین در بازیابی اقتصاد خود در سال 2020 و چشم انداز 2021 می تواند نمایانگر رشد اقتصادی 8 درصدی این کشور باشد، تصریح کرد: عراق و ترکیه نیز رشد خوبی را تجربه خواهند کرد؛ پس در جمع 5 شریک تجاری ایران به غیر از هند و افغانستان، در مجموع می توان رشد اقتصادی شرکای اصلی صادراتی ایران را به معنای افزایش تقاضا قرار داد که این به ویژه برای پتروشیمی، فرآورده های نفتی و مواد معدنی نمود خواهد یافت.

نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: متاسفانه ایران، دارای اقتصادی است که رشدی به لحاظ بهره وری معادل صفر دارد؛ پس تولید از محل بهره وری در سال 1400 افزایش نخواهد یافت؛ ضمن اینکه تقریبا یک دهه است که ایران نرخ سرمایه ثابت منفی داشته است پس ظرفیت سازی برای تولید بسیار پایین بوده است و بنابراین بر روی افزایش ظرفیت تولید به منظور رشد صادرات نمی توان فکر کرد.

وی افزود: شمشیر دولبه آن است که نگاه به حمایت از تولید با برخی دیدگاههای ناپخته در برخی از سازمان ها و مسئولان وزارت صمت به سمت ممنوعیت حرکت می کند؛ پس صنایع ما بیش از آنکه محتاج صادرات باشند از بازار خالی داخلی می خواهند بهره ببرند که این منجر به این خواهد شد که افزایش ظرفیت تولید، به تامین نیاز داخلی برسد؛ اما رویکرد دولت نیز ممنوعیت صادرات هست پس در جاهایی که تقاضای بازار صادراتی داریم، سرکوب صادرات هم رخ می دهد.

سلطانی گفت: سبد صادراتی ایران نیز تقریبا 40 تا 45 درصد خود را به محصولات پتروشیمی و بنزین اختصاص داده و گاز و میعانات گازی نیز در این حوزه سهم پررنگ دارد که قریب به 20 تا 25 میلیارد دلار از صادرات ایران را به خود اختصاص می دهد که این بخش از صادرات افت یا رشد خود را همراه با اثر معناداری در حوزه افت یا رشد صادرات خواهد داشت.

وی اظهار داشت: ایران در سال 1400 نااطمینانی در حوزه نرخ ارز دارد و کاهش نرخ ارز نیز صادرات 10 میلیارد دلاری غیروابسته به نفت و گاز و پتروشیمی را به شدت تحت الشعاع خود داد؛ اما بخش دیگر وابسته به نفت می تواند رشد صادرات 10 تا 20 درصدی را به دلیل تقاضای چین تجربه کند.

سلطانی گفت: در سالی قرار داریم که انتخابات قرار است برگزار شود که این بر تولید اثرگذار خواهد بود؛ ضمن اینکه سرنوشت صادرات ایران در سال 1400 به مذاکرات با 5 به علاوه 1 گره خورده است و البته همه منتظر تصمیم اف ای تی اف هم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.