ماموریت سازمان توسعه تجارت برای ارزیابی خسارات وارده به صادرکنندگان در مرز دوغارون

بر اساس مصوبه شورای عالی صادرات، سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش دقیقی از میزان خسارت وارده به صاحبان کالا و امکانات لجستیکی به دلیل حادثه اخیر مرز دو قارون را تهیه و با ارائه راهکارهایی برای معاون اول رئیس جمهور ارسال نمایند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور مصوبات شورای عالی صادرات را برای اجرا به وزرای مربوطه ابلاغ کرد. این ابلاغیه مرتبط با جلسه بهمن ماه سال 99 است که با 50 روز تاخیر از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.
1- به منظور حل مشکلات مرزهای شرقی و غربی کشور مقرر شد وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک ایران با کشورهای عراق و افغانستان جلسه ای با حضور وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت راه و شهرسازی و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار نماید و گزارشی برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شود.

2- به دلیل اهمیت مبادلات تجاری به ویژه صادرات در نقاط مرزی مشترک با کشورهای همسایه مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ویژه ای با حضور دستگاههای اجرایی برگزار و پیشنهادات را به دولت ارائه نماید.

3- مقرر گردید وزارت راه و شهرسازی با توجه به تکالیف و ماموریت های محرمانه ای که در خصوص ساماندهی و مدیریت زیرساخت های مرزی به عهده دارد، ضمن ارزیابی امکانات و زیرساخت های مرزی مشترک با کشورهای همسایه، به فوریت طرح پیشنهادی را برای طرح در جلسات دولت ارسال نماید.

4- مقرر گردید به منظور راه اندازی سریع گمرک مرزی اسلام قلعه با افغانستان، وزیر محترم نیرو با طرف افغانی و استانداران استان های مرزی برای کمک جهت راه اندازی مجدد و سریع مرز هماهنگی لازم را انجام دهد.

5- مقرر شد سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش دقیقی از میزان خسارت وارده به صاحبان کالا و امکانات لجستیکی به دلیل حادثه اخیر مرز دو قارون را تهیه و با ارائه راهکارهایی برای معاون اول رئیس جمهور ارسال نمایند.

6- مقرر شد موضوع ترانزیت و نقشه راه مربوطه در دستور کار جلسه آتی شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور قرار گیرد و وزارت راه و شهرسازی گزارش جامعه ارائه نمایند.

7- با عنایت به اعلام آمادگی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تامین و تجهیز ناوگان حمل سرد از طریق تولید داخل و یا واردات به منظور تسهیل صادرات محصولات کشاورزی، مقرر شد در خصوص کانتینرهای یخچالدار و کشتی رورو، بر اساس تفاهم نامه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی موانع موجود برطرف شود.

8- مصوبه پیشنهادی در ارتباط با اجازه صادرات قطعی ماشین آلات و تجهیزات خروج موقت شده توسط صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، به شرح زیر به تایید شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی رسید و مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه پیشنهادی مربوطه برای طرح و تصویب در هیئت وزیران را برای معاون اول رئیس جمهور ارسال نماید.

صادرات قطعی ماشین آلات و تجهیزات خروج موقت شده توسط صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به منظور اجرای پروژه های برون مرزی را که بعضا در حین انجام پروژه دچار سانحه، حادثه، تخریب و یا فرسودگی بیش از حد و موارد مشابه آن شده و بازگشت ماشین آلات و تجهیزات فاقد ارزش تجاری باشد پس از تایدی نمایندگی های وزارت امور خارجه و یا دفاتر رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور هدف و تصویب کمیته موضوع ماده (19) آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مجاز می باشد.

9- ورود ماشین آلات و تجهیزات استفاده شده در پروژه های برون مرزی که توسط پیمانکاران خدمات فنی و مهندسی در کشورهای هدف خریداری شده پس از تایید کمیته موضوع ماده 19 آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کمیته ماده 1 مقررات صادرات و واردات با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مربوط و با رعایت سایر ضوابط و مقررات مجاز می باشد.

10- با توجه به ممنوعیت تردد لنج های باری در خلیج فارس و ضرورت جایگزینی آنها با کشتی های کوچک تجاری و وجود ظرفیت بزرگ داخلی در تولید این کشتی ها، حسب نظر معاون اول رئیس جمهور مقرر گردید با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی ارائه تسهیلات دراز مدت با بهره کم به منظور جلب مساعدت لنج داران در عملیاتی ساختن این برنامه اجرایی شود.

11- مقرر شد در راستای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و تکمیل مصوبات جلسه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، جلسه ای با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل و متن بسته پیشنهادی که مورد تایید رئیس کل بانک مرکزی نیز باشد، تهیه گردیده و پس از تایید معاون اول رئیس جمهور، برای تصویب به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارسال و اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.