علاقه‌مندی تجار داغستان برای سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی پیشرفته ایران

با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه داغستان در حوزه صادرات و ارتباط با حوزه اوراسیا، این منطقه می‌تواند پل ارتباطی صادارت محصولات ایرانی به حوزه اوراسیا و واردات از این منطقه باشد.

نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای توسعه و گسترش صادرات به جمهوری داغستان روسیه در مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران، جمعی از اساتید دانشگاه، برخی از مدیرعامل‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر فعالان حوزه صادرات کشور برگزار شد، درباره چالش‌ها، ظرفیت‌ها و نحوه صادرات محصولات دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران به روسیه بحث و تبادل نظر انجام گرفت.

در ابتدای این نشست افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران با تاکید بر اینکه در حوزه فناوری، محصولات و خدمات نوآورانه‌ای در کشور وجود دارد که قابل ارائه است، گفت: باید مدل‌های ارائه این محصولات را توسعه دهیم.

کلاهی افزود: هدف این است که همکاری‌هایمان را با کشورهای اطراف به ویژه کشورهایی که با آنها اشتراکات فرهنگی داریم پررنگ‌تر کنیم. از این رو، فکر می‌کنم داغستان می‌تواند به عنوان یکی از آن مناطقی که مد نظر است، مطرح شود.

او با تاکید بر اینکه، امیدوارم بتوانیم این همکاری‌ها را در چارچوب‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پیش ببریم، گفت: همانطور که از نام مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران مشخص است، وظیفه این مرکز شتاب دادن به صادرات است. در این راستا باید حمایت‌های نهادهای مختلف را یک کاسه کرده و کمک‌های اتاق ایران را هم به آن اضافه کند.

کلاهی عنوان کرد: در کنار همه اینها، بهره‌گیری از تجربه صادرکنندگان بزرگ و شناسنامه‌دار کشور و اتصال آنها به شرکت‌های جدید نوآور موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. در چنین شرایطی می‌توانیم مجموعه‌ای گردآوری کنیم که توانایی ارائه محصولات و خدمات به دیگر کشورها را دارد.

در ادامه این نشست سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران با بیان اینکه برقراری ارتباط هدفمند میان طرف عرضه و تقاضا کار این مرکز است، گفت: طبق رسالتی که جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان توسط بخش خصوصی و حمایت و توسعه آن در تمام حوزه‌ها بر عهده گرفته است؛ اتاق ایران، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران را با هدف توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و توسعه زیست بوم‌ها افتتاح کرده است.

مهدی اقتصادی تصریح کرد: در این مدت ارتباط خوبی با افراد فعال در این زیست بوم گرفته‌ایم. هدفمان در ابتدا تعامل با کشورهای همسایه در حوزه صادرات و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در این حوزه است.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه داغستان در حوزه صادرات و ارتباط این منطقه با حوزه اوراسیا می‌توانیم پل ارتباطی برای صادارت محصولات ایرانی به آن منطقه و بالعکس ایجاد کنیم. از این رو، امیدوارم این مراسم مقدمه ای برای همکاری‌هایی در آینده در راستای افزایش صادرات محصولات دانش بنیان کشور باشد.

شرایط حضور ایرانی‌ها در بازار روسیه فراهم است

نماینده رسمی جمهوری داغستان در ایران نیز با بیان اینکه موضوعاتی که تاکنون مطرح شد دقیقا مورد توجه ما هم است، گفت: در کشور روسیه بازارها و نیازهایی وجود دارد. از این رو، آمادگی پذیرش کالا و خدمات ایرانی را فراهم کرده‌ایم.

علی‌اُف ادامه داد: برای تسهیل در فرآیند همکاری، می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه‌هایی محصولات دو کشور را به نمایش بگذاریم. درست است که شیوع کرونا روند کار را کمی سخت کرده اما با اعمال تغییراتی این اقدام میسر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه داغستان دروازه روسیه است، بیان کرد: به این معنا که برای صادرات محصولات به روسیه، داغستان منطقه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود. در ابن‌باره باید بگویم شرایط عملا فراهم است، پیش از این هم ارتباط‌هایی با تجار ایرانی داشته‌ایم و شرایط حضور ایرانی‌ها در بازار روسیه فراهم است.

نماینده رسمی جمهوری داغستان در ایران افزود: بنابراین، در نظر داریم نمایشگاه دائمی در روسیه ایجاد کنیم تا کسب‌وکارها، فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه را در زمینه‌های معرفی‌محصولات، مباحث مالی و حقوقی حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: در این حوزه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و بسیاری از کشورها، شرکت‌های خود را ثبت کرده‌اند. ضمن اینکه تجار روسیه و داغستان هم بسیار علاقه‌مندند از واحدهای تولیدی ایران که با تکنولوژی پیشرفته فعالیت می‌کنند، بازدید کرده و روی آنها سرمایه گذاری کنند. از این رو، توانایی هرگونه تعامل را با جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت.

در ادامه این مراسم کارشناس مسئول کشورهای اوراسیا و CIS درامور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران نیز به مباحثی از قبیل چالش‌های مربوط به گمرک و هزینه های صادرات و واردات در منطقه اوراسیا پرداخت.

بررسی مسائل مالی و اقتصادی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای حل چالش‌های موجود از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست توسط زهرا جلیل‌زاده محمدی، مطرح شد.

ایجاد ارتباط هدفمند وظیفه مرکز شتابدهی صادرات است

در پایان این نشست رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در پاسخ به اظهارات مطرح شده در طول این جلسه گفت: حمایت از شرکت‌های نوآور و فناور در کشور وظیفه نهادهای مختلف است. قسمتی از سازوکارهای صادراتی مربوط به بخش سنتی است که از گذشته هم کار صادرات را انجام می‌داده است.

افشین کلاهی ادامه داد: اما در این میان شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌ها هم شکل گرفته‌اند که پتانسیل خوبی برای صادرات محسوب می‌شوند. در این میان ایجاد ارتباط دو طرفه میان این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها با دیگر کشورها وظیفه مراکز شتابدهنده است.

وی اظهار کرد: البته باید متذکر شوم که در برنامه‌های این مرکز بحث‌هایی از قبیل ایجاد پایگاه‌های صادراتی، نمایشگاه دائمی شرکت‌های دانش‌بنیان در دیگر کشورها و همچنین بحث‌های مربوط به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ارتباطات بین المللی که در این جلسه به آنها اشاره شد، دیده شده است.

کلاهی خاطرنشان کرد: با کمک مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران، می توانیم همه حمایت‌هایی که در کشور توسط نهادهای مختلف ارائه می‌شود را در قالب یک مجموعه در کنار هم قرار دهیم.

وی افزود: در مورد داغستان هم امیدوارم همکاری‌هایمان به نحو احسن ادامه پیدا کند؛ ضمن اینکه تجربه‌های موفقی هم با دیگر کشورها در این حوزه وجود داشته و می توانیم از آنها الگو بگیریم. البته شناسایی پتانسیل شرکت‌های فعال و معرفی آنها به کشور داغستان بسته به نیاز منطقه و جذب حمایت‌ها کاری است که ما باید انجام دهیم و فکر می کنم می تواند تجربه موفقی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.