صنایع استان قزوین با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

میزگرد «بررسی مشکلات صنایع استان قزوین» با حضور مسئولان و فعالان این عرصه در خبرگزاری ایسنا در قزوین برگزار شد تا این موضوع بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

میزگرد «بررسی مشکلات صنایع استان قزوین» با حضور مهدی عبدیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین ، علی محمد زمانی، عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس خانه صنعت استان و فرشاد پیله‌چی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین برگزار شد و در ابتدا مهم‌ترین مشکلات صنایع استان مورد بررسی قرار گرفت.

چرا مسئولی که اشتباه می‌کند بازخواست نمی‌شود؟!

عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین با بیان اینکه اغلب مشکلات استانی نبوده و بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها بر محور تولید نیست، بیان می‌کند: تا زمانی که سیاست خود را تغییر ندهیم رونقی را شاهد نخواهیم بود. پشتوانه کشور ما تولید است و حتی می‌توانیم بگوییم قدرت ما در منطقه به این امر بستگی دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: در قوای سه‌گانه معاونت‌های اقتصادی وجود دارد اما تحولی را شاهد نیستیم و اغلب افراد بر مبنای گروه‌های سیاسی و جناحی وارد کمیسیون‌های تخصصی می‌شوند. مشکل اصلی ثبات است و قانونی برای این موضوع وجود ندارد، دولت با کوچک‌ترین مشکل برای کنترل بازار جلوی صادرات را می‌گیرد و به یکباره حمایت خود را از صنایع برمی‌دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اشاره می‌کند: در حال حاضر ۴۰۰ درصد ارزش پولی خود را از دست داده‌ایم و صادرات نیز به ۳۰ درصد رسیده است در سال ۹۶ صادرکنندگان و بازرگانان با شناسنامه بودند اما درحال حاضر افراد با کارت اجاره‌ای صادرات می‌کنند.

وی می‌گوید: چرا مسئولی که اشتباه می‌کند بازخواست نمی‌شود؟! برخی از مسئولین گفتند که مشکل خروج ارز را حل می‌کنند تا سرمایه کشور با مشکل مواجه نشود اما اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ ایرانی‌ها ۱۶۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کردند، مسئولین باید پاسخ دهند این پول‌ها چگونه از کشور خارج شده است؟!

عبدیان متذکر می‌شود: بانک مرکزی بخشنامه کرده است که همه باید رفع تعهد ارزی کنند که این بخشنامه به نفع صرافی‌ها تمام شد و برای آنان ۱۵ درصد سود ایجاد کرد و آن‌ها یک شبه میلیاردر و واردکنندگان و صادرکنندگان بدبخت شدند.

با ادامه وضع موجود تولیدکنندگان توان رقابت نخواهند داشت

وی تصریح می‎‌کند: با وضع موجود تولیدکنندگان توان رقابت نخواهند داشت و متأسفانه کسی پاسخگو نیست؛ سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی را مصوب کردند تا تولیدکنندگان با مشکل مواجه نشوند اما اکنون تولیدکننده با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و مسئولین پاسخگو نیستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین خاطرنشان می‌کند: دولت، تمام منابع ارزی کشور را به هدر داد و تنها تولیدکننده را بازخواست کرد چرا کسی از دولت پاسخگو نشد؟! حداقل انتظار این بود که بابت اشتباه خود معذرت‌خواهی کرده و یا استعفا کنند اما طلبکارانه سخن می‌گویند.

وی ادامه می‌دهد: دولت از کره جنوبی طلب داشت و موفق به دریافت آن نشد چطور یک تولیدکننده می‌تواند ارز خود را دریافت کند؟! آیا صادرات در همه جای دنیا یکسان است و با یک روش می‌توان ارز وارد کرد؟! در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل تعهد ارزی تعطیل و کارکنان آن بیکار شدند.

عبدیان متذکر می‌شود: با بررسی آمار صادرات از مرزهای مختلف می‌بینیم سال ۹۱ در مرز پرویزخان روزانه ۱۸۰۰ کامیون خارج می‌شد اما اکنون ۳۰۰ کامیون خارج می‌شود و عملاً بازار عراق را از دست داده‌ایم.

چرا تاجران خارجی مواد اولیه را ارزان‌تر از تولیدکننده ایرانی خریداری می‌کنند؟!

وی توضیح می‌دهد: تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه خود را با مشکلات عدیده‌ای از بورس خریداری می‌کنند و سه روز برای تسویه حساب فرصت دارند و مواد اولیه یک ماه بعد تحویل آنان می‌شود و در عین حال نیز باید ارزش افزوده هم پرداخت کنند اما مواد اولیه با قیمت پایین‌تر در اختیار خارجی‌ها قرار داده می‌شود و تاجران عراقی مواد اولیه تهیه کرده و خودشان مشغول به تولید می‌شوند به همین جهت تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند با آنان رقابت کنند. مسئولین باید پاسخ دهند که چرا تاجران ترکیه و عراق مواد اولیه را ۱۰ درصد ارزان‌تر از تولیدکننده ایرانی خریداری می‌کنند؟!

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اشاره می‌کند: با تصمیمات اشتباه، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نابود شده است و تولیدکنندگان نیز رمقی برای تولید ندارند،  بسیاری از تولیدکنندگان سرمایه خود را به تجهیزات تبدیل کرده‌اند و در حال حاضر اکثر شرکت‌ها تعطیل و این تجهیزات بلااستفاده شده‌اند.

وی با بیان اینکه الان دولت باید بگوید که اشتباه کرده است، اضافه می‌کند: بانک مرکزی و اتاق بازرگانی هر کدام یک آمار می‌دهند و این نشان می‌دهد که آمار رفع تعهدات ارزی واقعی نیست. چرا سران ۲ قوه دیگر از بانک مرکزی حمایت می‌کنند، دولت و وزارتخانه اشتباه می‌کند و تولیدکننده باید تاوان آن را پس دهد! در حال حاضر تولید تعطیل شده و بیکاری روز به روز افزایش پیدا می‌کند و در پی آن آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.

عبدیان با ناراحتی گلایه می‌کند: اگر یک تولیدکننده بدهکار نباشد او را اذیت می‌کنند اما اگر بدهکار باشد انواع سیستم‌های تشویقی را برای او اعمال می‌کنند؛ در کشور ما تولیدکننده خوب را تنبیه و تولیدکننده بد را با بخشش جریمه‌ها تشویق می‌کنند؛ مجلس برای تشویق صادرکننده بودجه تعریف کرده است به شخصه خودم سه دوره صادرکننده ملی بودم ولی نمی‌دانم این بودجه‌ها در کجا هزینه می‌شود.

زمانی در ابتدا با اشاره به اینکه باید به مقوله صنعت از بُعد کلان نگاه کنیم، بیان می‌کند: باید ببینیم صنعت و تولید چه جایگاهی دارند. وقتی به کشورهای درحال توسعه می‌نگریم به راحتی معنای حمایت از تولید را متوجه می‌شویم چون همه بسترها برای تولیدکنندگان فراهم است. از چندین شهرک صنعتی در چندین کشور بازدید داشته‌ام، در آن‌ها زمینه‌های لازم برای فعالیت تولیدکنندگان مهیا بود و سرمایه‌گذاران در بروکراسی تهیه زمین و بروکراسی اداری گرفتار نبودند.

وی ادامه می‌دهد: در کشورمان تولیدکنندگان یک سوم سرمایه‌ای که باید برای تولید هزینه کنند در ابتدا برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه می‌کنند و اینگونه در ادامه مسیر با کمبود سرمایه مواجه می‌شوند؛ تمامی این مشکلات به معنای عدم حمایت از سرمایه‌گذار است و بروکراسی شدید اداری به شدت سرمایه‌گذاران را گرفتار می‌کند.

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح می‌کند: تولید امری مهم است و تمام کشور باید قوای خود را در خدمت تولیدکنندگان و صنعتگران قرار دهند و از سرمایه‎‌گذاران حمایت کنند علاوه بر آن ثبات و امنیت در سرمایه‌گذاری برای تولید مهم است، هشت سال پیش در مالزی با سرمایه‌گذاران ایرانی جلسه داشتیم، سرمایه‌گذاران گفتند زمانی که برای سرمایه‌گذاری در مالزی ورود کردند یکی از مقامات آن کشور قول مساعد داد تا ۲۵ سال قوانین مالزی هیچ گونه تغییری نکند و آن را تضمین کرد.

وی تأکید می‌کند: اگر می‌خواهیم از تولید و صنعتگر حمایت کنیم باید ثبات و امنیت اقتصادی ایجاد کنیم تا آنان از تصمیمات یک شبه متضرر نشوند؛ بسیاری از صنعتگران از ورود خود به عرصه صنعت پشیمان هستند و می‌گویند اگر سرمایه خود را در بازارهای غیر از صنعت سرمایه‌گذاری می‌کردند چندین برابر رشد سرمایه داشتند؛ نباید کارهای مولد جای خود را به کارهای غیرمولد و بازارهای کاذب دهد، مسئولین باید تلاش کنند تمام سرمایه‌ها به سمت تولید حرکت کند و سرمایه‌گذاران دارای عزت باشند در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که صنعت و اشتغال ما رونق پیدا خواهد کرد.

دچار پارادوکس خواستن و نتوانستن هستیم

پیله‌چی نیز به اهمیت اقتصاد اشاره و تصریح می‌کند: تولید قلب تپنده هر کشوری است، کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به تولید می‌پردازند و صنعت خاستگاه آن است اگر به این بخش توجه کنیم تورم و بسیاری از مشکلات کاسته می‌شود اگر تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم شرایط هموارتر خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: وقتی صنایع متوسط و بزرگ را رصد و بررسی می‌کنیم می‌بینیم که طیف مشکلات یکسان است؛ برای مثال صنایع غذایی و سرامیک در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند اگر ما با حمایت‌های مختلف بتوانیم این مشکلات را حل کنیم مزیت‌های خوبی را ایجاد خواهیم کرد تا سرمایه‌گذاران برای حضور در استان رغبت داشته باشند.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین بیان می‌کند: در حال حاضر اغلب صنعتگران در تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند، همچنین عدم ثبات ارز از دیگر مشکلات صنعتگران است و بسیاری از آنان می‌گویند که ما مجبور به تهیه ارز آزاد و تحویل آن به‌صورت نیمایی هستیم این نابرابری رفع نشده است و رفع این چالش را نیز به صنعتگر می‌سپارند که این ضرر قابل جبران نیست.

وی یادآور می‌شود: بروکراسی اداری زیان‌های متعددی به صنعتگران تحمیل می‌کند که علاوه بر توقف تولید، بی‌ثباتی و عدم امنیت برای ورود سرمایه‌گذاران را نیز در پی دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌دلیل بروکراسی اداری جرأت سرمایه‌گذاری ندارند و وجود قوانین دست و پاگیر نیز از دیگر مشکلات صنعتگران است.

پیله‌چی اظهار می‌کند: در کشور دچار پارادوکس خواستن و نتوانستن هستیم که موشک و پراید نمونه بارز این امر است چطور با همه این مشکلات می‌توانیم در یک بخش رشد کنیم اما در بخش دیگر نمی‌توانیم رشد داشته باشیم؟! لذا برای حل مشکلات باید فعل خواستن را صرف کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین تشریح می‌کند: مسئولین برای کاهش بروکراسی اداری پنجره واحد الکترونیک را مطرح کرده‌اند همچنین برای مثال معافیت مالیاتی را در برخی از شهرک‌های صنعتی مطرح کرده‌اند اما موضوعات اثرپذیر دیگر نیز وجود دارد؛ باید بگوییم در زمینه حل مشکلات صنعت توپ در زمین دولت است چراکه ثبات ارز و تأمین ارز، مشکلات گمرکی و بروکراسی اداری به دولت بازمی‌گردد اگر در این زمینه‌ها تمرکز و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم گام جدی برای تولید و صنعت کشور برخواهیم داشت.

دستگاه‌های اجرایی کم‌کار به‌عنوان دستگاه‌های نمونه معرفی می‌شوند!

زمانی خاطرنشان می‌کند: یک دهه است که شعارهای ما اقتصادی است، ما به‌عنوان بخش خصوصی همه مشکلات و مسائل را مطرح می‌کنیم نقطه نظرات کارشناسان و راه‌حل‌ها را نیز می‌گوییم ولی باز هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، اگر دولتی‌ها یک دهم اهمیت نقش خود را احساس می‌کردند صنعت و تولید ما در این جایگاه نبود، متأسفانه تصمیمات در جایی گرفته می‌شود که کمترین آگاهی را از تولید و مباحث نقش تولید در کشور دارند و هرکس از جانب دستگاه خود به این نقطه نگاه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: یک تولیدکننده بالاترین احساس مسئولیت اجتماعی را دارد و سرمایه خود را به این سمت هدایت کرده است تا برای کشور و مردم آن توسعه به همراه آورد؛ کسانی که متولی تولید هستند به مسئولیت اجتماعی خود آگاهی دارند.

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان می‌کند: مسئولین باید ارزیابی خود را برمبنای تحقق شعار سال داشته باشند ولی طی دهه گذشته این امر را شاهد نبودیم اگر ارزیابی بر این مبنا قرار گیرد هیچ یک از دستگاه‌ها نمره قبولی نمی‌گیرند، در حالی که گاهی مشاهده می‌کنیم دستگاه‌های اجرایی کم‌کار به عنوان دستگاه‌های نمونه معرفی می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: استان قزوین اولین انتخاب سرمایه‌گذاران است چون از لحاظ جغرافیایی به پایتخت نزدیک بوده و امکانات و ظرفیت‌های خوبی دارد، همچنین چندین بخش تولیدی مواد اولیه در استان وجود دارد و قطب چند صنعت بزرگ کشور است.

بهتر است مسئولین آمار دفع سرمایه‌گذاران را ارائه دهند

زمانی ادامه می‌دهد: این هنر نیست که مسئولین از جذب سرمایه‌گذاران آمار ارائه می‌دهند چون انتخاب نخست سرمایه گذاران استان قزوین است بهتر است مسئولین آمار دفع سرمایه‌گذاران را ارائه دهند.

وی اظهار می‌کند: استان قزوین منابع و پتانسیل‌های بالایی دارد و این حجم سرمایه‌گذاری شاخص و متناسب با ظرفیت استان نیست دلیل آن را می‌توانیم در بروکراسی شدید اداری جستجو کنیم؛ قوانین کشور در همه جا یکسان است ولی اغلب سرمایه‌گذارانی که در دیگر استان‌های کشور نیز سرمایه‌گذاری داشته‌اند از قوانین دستگاه‌های اجرایی و بروکراسی اداری در قزوین گلایه‌مند هستند.

رئیس خانه صنعت استان قزوین می‌گوید: ممکن است مسئولین برای خدمت به کشور و مردم اراده داشته باشند اما اکثر کارها را به بدنه تفویض می‌کنند و همین امر موجب مختل شدن امور می‌شود برای مثال یک تولیدکننده برای خریداری یک تُن مواد اولیه بیشتر، یک ماه موفق به دریافت مواد اولیه نشد و در تولید با مشکل روبه‌رو شد. عدم نظارت و تفویض موجب می‌شود کار در بدنه کارشناسی مختل شود و این امر به تولید لطمه وارد کند./ ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.