جزییات و آمار تجارت ۵ ماهه ایران و امارات

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: به طور میانگین در این ۵ ماهه ماهانه ۳۸۰ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار واردات از امارات داشته‌ایم. یعنی میزان مبادلات ماهانه ایران و امارات در پنج ماه گذشته به طور متوسط حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده است.

فرشید فرزانگان در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و امارات در ۵ ماهه امسال اظهار کرد: مجموع تجارت در پنج ماهه امسال ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار بوده که ۱۴ درصد از نظر وزن و ۳۸ درصد افزایش از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل پیدا کرده که نشانگر افزایش مناسبی در مبادلات تجاری است.

وی افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۶۳ درصد افزایش یافته است. واردات ما از کشور امارات ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا بوده که ارزش آن ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار است این رقم از نظر وزن ۰.۵ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲۱ درصد افزایش یافته است. 

فرزانگان تصریح کرد: مهمترین شرکای تجاری ایران چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان هستند که امارات در رتبه سوم قرار دارد. میزان مبادلات ایران با چین با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، عراق ۱۲ میلیون تن، امارات ۵ میلیون تن، ترکیه ۱ میلیون و ۳۷۵ هزار  تن، افغانستان ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار تن بوده است. 

وی با اشاره به شرکای صادراتی ایران گفت: از نظر صادرات نیز چین شریک اول صادراتی ایران است. میزان صادرات ایران به چین ۵ میلیارد و ۹۰۰ دلار، به عراق ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار، به امارات ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، به ترکیه ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و به افغانستان ۸۸۵ میلیون دلار بوده است. مهم‌ترین کالاهای صادراتی نیز متانول، گاز طبیعی، پلی اتیلن، محصولات آهنی، شمش، اوره، قیر و نفت بوده است. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در مورد شرکای وارداتی ایران خاطرنشان کرد: امارات شریک اول وارداتی کشور ما است بعد از آن کشورهای چین، ترکیه، آلمان و سوییس قرار می‌گیرند. ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار میزان واردات ما از امارات بوده است از چین ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، از ترکیه ۱ میلیون ۳۸۷ هزار تن به ارزش ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، از آلمان ۴۳۱ هزار تن به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار و از سوئیس ۶۹۲ هزار تن به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار کالا وارد کشور شده است‌. 

وی افزود: ده عدد قلم عمده وارداتی ما شامل تلفن همراه، دانه‌های سویا، روغن آفتابگردان، جو، گندم، کنجاله سویا، روغن پالم، شکر و الکترود زغالی می‌شود. 

فرزانگان در ادامه بیان کرد: بنابراین به امارات حدود ۵ میلیون تن کالا با ارزش ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار صادر شده و ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار تن ۵ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار وارد شده که در مجموع به ۹ میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد ۲۹۱ میلیون دلار مبادله می‌رسد. به طور میانگین در این ۵ ماهه ماهانه ۳۸۰ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار واردات از امارات داشته‌ایم. یعنی میزان مبادلات ماهانه ایران و امارات در پنج ماه گذشته به طور متوسط حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد ایرانیان واکسینه شده در امارات گفت: ۱۷.۹ میلیون دز واکسن در امارات زده شده و ۷.۴۲ میلیون نفر کاملاً واکسینه شده‌اند که معادل ۷۶ درصد جمعیت این کشور است. ۸۰ درصد دبی هم‌ واکسینه شده‌اند. ۳۰۰ هزار ایرانی در امارات هستند که بیشتر آنها در دبی هستند بنابراین حدود ۲۴۵ هزار ایرانی مقیم در این کشور واکسینه شده‌اند. / ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.