شاخص های کلان اقتصادی در تدوین بودجه ۱۴۰۱ هدف قرار خواهد گرفت

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ باید شاخص‌های کلان اقتصادی هدف‌گیری شود، تصریح کرد: در بخش صنعت، خیلی از استان‌ها ظرفیت بالایی دارند که با استفاده از این ظرفیت‌ها و تبدیل بسیاری از دارایی‌های غیر مولد برای پشتیبانی این برنامه‌ها استفاده کرد.

سومین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعضای ستاد و نیز رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها با موضوع بررسی و آسیب‌شناسی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی برگزار شد.

در این جلسه مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه هر چه سریع‌تر باید با مشارکت همه استان‌ها و دستگاه‌های ذیربط ساختار جدید بودجه ترسیم و نهایی شود گفت: باید جایگاه توسعه استان در تمامی بخش‌ها با توجه به نتایج پروژه آمایش سرزمین مشخص شود، سپس با تعیین این نقش و جایگاه شاخص‌های اقتصادی، هدف‌گذاری و محقق شود.

وی با اشاره به اینکه لازم است راهبردهای توسعه‌ای را اصلاح کرد اظهار داشت: راهبردهای توسعه مبتنی بر توزیع درآمدهای نفتی که میراث بجای مانده از آغاز دولت‌های سازندگی در کشور است بدون انجام مطالعات عمیق رویکردهای توسعه‌ای وضعیت اقتصادی را روز به روز پیچیده‌تر و سخت‌تر نموده است که عزم دولت سیزدهم در اصلاح این راهبردها خواهد بود.

در کشور، از نظر زیرساخت‌ها اقدامات ماندگاری شده و یا در حوزه علم و فناوری پیشرفت‌های خوبی در کشور به وجود آمده اما این اثر بخشی لازم را در افزایش رشد اقتصادی به ارمغان نیاورده است و برای اثربخش نمودن زیرساخت‌های موجود لازم است در «سیاست‌های کلان راهبردی توسعه» بازنگری شود.

میرکاظمی با بیان اینکه هدف ما این است که سطح رفاه تمامی مردم بالا رود، اظهار داشت: مردم از جهت اقتصادی در تنگنا قرار گرفته‌اند، بنابراین همه برنامه‌ها باید برای رفع این تنگناها باشد. همچنین باید الگوی بودجه‌ریزی اقتصادی مبتنی بر برنامه و با محوریت رشد اقتصادی باشد و از پروژه محوری به سمت اقتصاد محوری حرکت کرد تا اثربخشی لازم را در زندگی مردم و کشور پیداکند.

اساس کار این است که در جهت‌گیری‌های توسعه بازنگری شود و بتوان با روش‌های علمی، رشد اقتصادی را در هر استان محاسبه و سپس روی سهم هر بخش تولید و خدمات به تفکیک حوزه‌های مختلف تا سطح شهرستان با تعیین وظایف هر بخش تمرکز نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.