باید نگاه سه‌جانبه به صادرات، واردات و واسطه‌گری داشته باشیم

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت:‌ باید به‌جای صادرات از تجارت بین‌المللی بگوییم؛ مفهومی بزرگ‌تر که در جای مناسب در زنجیره تأمین بین‌المللی قرار بگیریم.

نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. سید رضا فاطمی امین پس از شنیدن مسائل و دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی، در جمع فعالان اقتصادی به سخنرانی پرداخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست درباره تجارت بین‌المللی گفت: من معتقد هستم که باید به‌جای صادرات از تجارت بین‌المللی بگوییم؛ مفهومی بزرگ‌تر که در جای مناسب در زنجیره تأمین بین‌المللی قرار بگیریم. چه اشکالی دارد که برنج را از پاکستان به عراق صادر کنیم یا لوازم‌خانگی را از یک کشور به کشورهای عربی؛ یا در اروپا واحد تجهیزات پزشکی داشته باشیم. افق ما باید توسعه تجارت بین‌المللی باشد؛ این هم واردات است و هم صادرات و هم واسطه‌گری.

سیدرضا فاطمی‌امین، درباره رایزن‌های بازرگانی نیز تصریح کرد: ما سعی می‌کنیم رایزن‌های بازرگانی ایرانی تا ۱۴۰۰ به ۱۲۰ نفر برسد، یا در بحث موافقت‌نامه‌ها برای تمدید اوراسیا شروع کردیم تا به‌طور کامل به این پیمان بپیوندیم یا در بحث تأمین مالی به نظر می‌رسد منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در ایران پرداخت شود. بهترین کاربرد منابع این صندوق فاینانس خارجی است که از ایران واردات داشته باشند. وقتی طرح داخلی به‌موقع انجام نمی‌شود، مشکل تعهد مالی و چالش بعدازآن را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پیچیدگی اقتصادی ایران گفت:  کالایی که صادر می‌کنیم اکثر کشورها آن را صادر می‌کنند؛ در اینجا ما باید زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم. باید دوران گذاری طی شود که امیدواریم بیش از شش یا نه ماه طول نکشد. برنامه ما این است که سال آینده تعهد ارزی نداشته باشیم.

او ادامه داد: دلیل اینکه از سال ۹۷ تعهد ارزی ایجاد شد، تحریم شدن کشور و کاهش درآمد ارزی بود و به دلیل عدم تعادل، دولت مجبور بود که به درامد ارزی خود نظارت داشته باشد. این دوران باید یک‌ساله جمع شود. امیدواریم سال آینده با کمک شما از اوایل تابستان مشکلی در درآمد ارزی نداشته باشیم.

وزیر صنعت اظهار کرد: هرچند تحریم‌های در کشور وجود دارد ولی سهم آن بسیار ناچیز است. آنجایی که سازوکار غلط طراحی یا اجراشده، سهم بالاتری دارند. در این کار سازمان توسعه تجارت هم می‌تواند کمک کند.

فاطمی امین درباره توسعه اقتصادی ادامه داد: برای توسعه اقتصادی مشکل فنی نداریم؛ مشکل تأمین مالی هم در این حوزه وجود ندارد. ما کل منابع مصارف موردنیاز سال آینده را بررسی کردیم، مشکل سازوکارهایی است که به‌درستی تعریف‌نشده است. یکی از ایده ما خارج کردن اقتصاد از دلار است. جدول منابع و مصارف نشان داده است می‌توانیم به رشد تولید برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از ایده‌ها، خارج کردن اقتصاد از دلاری بودن است؛ مثلاً خودرو ۳۰ درصد قطعه وارد می‌کنیم، اما ۴۰ درصد قیمت خودرو محصولاتی که در داخل تولید می‌شود تبعیت از نرخ دلار دارد، برای همین متوجه افزایش قیمت می‌شویم. ما به جد دنبال این هستیم که قیمت دلاری را حذف کنیم که در مورد فولاد رخ داد.

او ادامه داد: برای اینکه این رابطه را قطع کنیم، باید بگویم که درباره فولاد این اتفاق افتاده است. میلگرد ورق و شمش با واقعیت اقتصاد ایران رشد می‌کند.

فاطمی‌امین گفت: عرضه ۱۲ ماهه فولاد و پتروشیمی را در ۲ هفته آینده خواهیم داشت. اگر عرضه ۱۲ ماهه را شروع کنیم، هر پیمانکار می‌فهمد قیمت کالا ۲ ماه دیگر چقدر خواهد بود و این یعنی پیش‌بینی کردن؛ یا بحث حذف سهمیه‌ها که رانت ایجاد می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در تولید برخی محصولات کسری داریم که این کسری از طریق واردات جبران می‌شود. منتهی باید این محصولات نیز باقیمت‌های داخلی تطابق نسبی داشته باشند که این مسئله باعرضه‌های تلفیقی انجام خواهد شد.

فاطمی امین تصریح کرد: دولت الکترونیک و بخشی که مربوط به صنعت، تجارت باشد تا پایان سال سروسامان می‌گیرد. تا پایان امسال برای تمام شهرستان‌ها نقشه راه صنعت، معدن تجارت خواهیم داشت که در آن مشخص می‌کنیم چه پروژه‌هایی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وظیفه ما این است که به‌جایی برسیم فعالین اقتصادی به‌جز بحث بازاریابی دغدغه نداشته باشند. باید سال آینده به‌جایی برویم که سال ۹۷ بوده‌ایم، یعنی باید به قبل از تحریم‌ها برگشت./ اتاق ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.