فعال‌سازی کد سوئیفت در کشورهای هدف صادراتی

حل مسائل مالی توسعه صادرات در دستور کار دولت جدید قرار دارد و پیرو این موضوع نیز کد سوئیفت در روسیه فعال شده و در ونزوئلا نیز به زودی این کد فعال خواهد شد.

دنیای امروز، عصر ارتباطات و تعامل است و طبیعتا کشوری بازنده است که منزوی باشد و نتواند ارتباط اقتصادی سیاسی فرهتگی و … با دیگر کشورها برقرار کند. اگرچه هر کشوری باید نسبت به تقویت توان و قدرت خود در همه بخش ها بکوشد و بر توانمندی‌های خود تکیه کند؛ اما این به معنای عم ارتباط و تعامل نیست. ارتباطات مالی در توسعه تجارت بین‌الملل و اقتصاد داخلی هر کشوری حائز اهمیت است و اگر کوچکترین خللی در ان ایجاد شود، اقتصاد و تجارت دچار آسیب‌هایی خواهد شد که شاید یکی از آنها تحمیل هزینه‌های هنگفت باشد. 

در این میان سوئیفت به عنوان سیستمی که در زمینه حواله ارزی و انتقال پول از کشورها فعالیت دارد، نقش اساسی در نقل و انتقالات بانکی جهانی ایفا می‌کند اما متاسفانه ایران نمی‌تواند بهره لازم و کافی را از آن ببرد. 

در سوئیفت پیام‌های بانکی استاندارد هستند و برای هر نـوع امور بانکی یک پیام مشخص و تعریف شده است و کلیه بانک‌های عـضو سوئیفت ملزم هـستند برای مخابره پیام از فرمت خاص استفاده کنند. سوئیفت ادعا می‌کند که حدود ۹۹/۹۹ درصـد قابل اطمینان است و دلیل وجودی این ادعا مفقود نشدن یک پیام سوئیفتی از اول تأسیس در این شبکه است. بنابراین با حجم زیاد پیام‌ها قابلیت اطمینان به سیستم نزدیک بـه صد در صد است.  

سوئیفت جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که از حروف اول عبارت Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication گرفته شده و مرکز آن در کشور بلژیک است. مؤسسات مالی در سراسر جهان از این سیستم جهت تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می‌کنند.

سوئیفت یک نقطه دسترسی یا به اصطلاح SAP در اختیار هر کشور قرار می‌دهد تا به وسیله آن به سیستم جهانی سوئیفت متصل شوند که نقطه دسترسی کشورمان، ایران هم در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واقع شده است.

سوئیفت در واقع  قالبی را ارائه می‌کند که تراکنش‌های بین المللی از طریق آن بدون مشکل جریان می‌یابد و ردیابی می‌شود. به این صورت که هر گونه ارسال و دریافت پیام بین واحدهای بانکی داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور از طریق سوئیفت انجام می‌شود، بانک‌های ایران از طریق خطوط به مرکز SAP در بانک مرکزی متصل می‌شوند و پیام‌ها از آنجا برای بانک‌های خارج از کشور فرستاده می‌شود. به وسیله SWIFT انجام معاملات ارزی در سطح جهانی سریع‌تر، مطمئن‌تر و کم هزینه‌تر از قبل انجام می‌شود.

باوجود تحریم‌های آمریکا طبیعتا ما نیز به دنبال مسیرهایی برای نقل و انتقال پول با روش‌های مختلف از جمله پول ملی بوده و هستیم که البته تا کنون نیز از راه‌های متنوعی استفاده شده است اما به طور قطع هزینه‌های بسیاری در بردارد و شرایط را سخت‌تر می‌کند. 

اما شاید مذاکره با کشورهای مختلف برای بهره‌گیری از راه‌های قانونی و رسمی متداول بهترین مسیری باید که باید در نظر گرفت و برهمین اساس هم به تازگی رئیس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: حل مسائل مالی توسعه صادرات را در دستور کار داریم و پیرو این موضوع نیز کد سوئیفت را در روسیه فعال کردیم و در ونزوئلا نیز به زودی این کد فعال خواهد شد.

این اتفاق می‌تواند سرآغازی باشد که بتوانیم با کشورهای دیگر نیز همین رویه را پیش بگیریم و بتوانیم تعامل بیشتری با جهان داشته باشیم و مسیر را برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کشور هموارتر سازیم. 

تاثیر مثبت سوئیفت داخلی در نقل و انتقال پول 

در همین باره، جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران به خبرنگار ایبِنا گفت: این روشی که رئیس سازمان توسعه تجارت به آن اشاره داشته، درباره بانک‌های کوچک و ایالتی حکم می‌کند که در روابط بین المللی و بزرگ فعالیتی ندارند و از تحریم و جریمه‌های آمریکا نمی‌ترسند. در واقع این رابطه بین یک بانک در روسیه با بانک‌های ایران برقرار شده است که به نوعی یک سوئیفت داخلی تعریف کرده‌اند.

وی ادامه داد: همین کار را ایران با ونزوئلا نیز انجام خواهد داد که تا حدودی مشکلات نقل و انتقال پول را حل خواهد کرد اما خصوصیات آن، این است که بانک باید کوچک باشد و کار بین‌المللی نکند. البته این نکته هم قابل تامل است که بانک‌های کوچک سرمایه‌های کوچکی هم دارند و در نتیجه مبالغ بالا را نمی‌توانند پوشش دهند و آنطور که راحت بتوان گردش مالی داشت، نیستند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: به هر حال مسیر خوبی است که می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند و با کشورهایی که ارتباط بیشتری داریم تعریف شود تا از بار هزینه‌های هنگفت دور زدن تحریم ها بکاهد.

نفر همچنین با اشاره به مهم‌ترین دغدغه‌های صادرکنندگان گفت: مسائل ارزی اعم از نرخ ارز و بازگشت ارز حاصل از صادرات، مسائل لجستیکی، زیرساخت های صادراتی و هزینه‌های بالا حمل و نقل به عنوان مشکلات بزرگ صادرکنندگان باید با در کوتاه مدت اصلاح شود.

وی افزود: این عزم را در مسئولان میبینم و امیدوارم که پای کار باشند و بدانند بزرگترین موضوع کشور تولید صادرات محور است. ضمن اینکه صادرات تنها مسیری است که می تواند به عنوان موتور محرک برای اقتصاد عمل کند. بنده معتقد هستم ظرفیت‌های صادراتی در همه زمینه‌ها از صنعتی و کشاورزی گرفته تا فنی مهندسی و گردشگری و معدن به قدری زیاد است که می‌توانیم میزان صادرات غیرنفتی را به بیش از دوبرابر رقم کنونی برسانیم. اگر دولت با ذینفعان صادرات یعنی صادرکنندگان مشورت داشته باشد و راه‌حل‌های درستی را تعریف کند می‌توانیم به اعداد و ارقام خوبی در صادرات غیرنفتی کشور دست یابیم.

تکرار تجربه «کونلن» 

همچنین فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه ایران تحریم است و نمی توانیم از سوئیفت استفاده کنیم، اظهار کرد: برای رفع این مشکل ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و ساز و کار خاصی برای آن تعریف کنیم؛ بلکه این جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یا همان سوئیفت است که می‌تواند روابط با ایران را از سر بگیرد.

وی ادامه داد: اما اینکه بخواهیم ساز و کاری را مشابه با سوئیفت برای روابط اقتصادی خود در نظر بگیریم، تحقق یافتنی است. مانند روابطی که با بانک کونلن در چین داشتیم و براساس آن مسائل مالی به صورت داخلی بین دو کشور ایران و چین برقرار بود و در واقع جنبه بین‌المللی نداشت. ضمن اینکه در این شرایط، دیگر بانک‌های چینی نیز به دلیل مسائل تحریم با بانک کونلن کار نمی‌کردند. در نتیجه می توان گفت در چنین روش‌هایی به صورت جزئی فعالیت برقرار بود و کل سیستم بانکی آن کشور را شامل نمی‌شد. 

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با تاکید براینکه این روش می‌تواند موثر و روزنه‌ای برای هموار شدن بخشی از مسیر باشد، تصریح کرد: باید به این نکته هم توجه داشت که تجارت ما با روسیه یا ونزوئلا چقدر است؟ البته که هر راهی پیدا شود، نوعی گشایش در روابط تجاری ما خواهد بود اما نه گشایشی بزرگ./ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.