جزئیات الحاق سه سازمان‌ تخصصی به سازمان توسعه تجارت

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت اظهار داشت:‌ شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران و دفتر مقررات صادرات و واردات به سازمان توسعه تجارت ایران ملحق شد که این مساله گامی موثر در جهت ریل‌گذاری برای توسعه صادرات و تحکیم فرماندهی واحد تجارت خارجی کشور است.

احسان قمری اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران و دفتر مقررات صادرات و واردات به سازمان توسعه تجارت ایران ملحق شد که این مساله گامی موثر در جهت ریل‌گذاری برای توسعه صادرات و تحکیم فرماندهی واحد تجارت خارجی کشور است.  

وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی کشور، در سال‌های گذشته، صرفا در حوزه صادرات فعال بوده و در این حوزه نیز، علیرغم تشکیل شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، آنگونه که شایسته است شاهد هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها در جهت توسعه صادرات نبوده‌ایم. حضور کلیه دستگاه‌های اثرگذار بخش خصوصی و دولتی در شورای عالی صادرات غیرنفتی بیانگر اهمیت این شورا در تصمیم سازی بوده و لازم است شرایط به گونه‌ای تعریف شود که با قرار گرفتن شورایعالی صادرات غیر نفتی در ذیل اصل ۱۲۷ یا ۱۳۸ قانون اساسی، مصوبات این شورا، لازم الاتباع باشد. 

قمری در ادامه گفت: از سوی دیگر تجارت، الزامات خود را داشته و لازم است در حوزه‌های مقررات و قوانین، مسائل بانکی و ضمانت، رویدادهای تجاری و… به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد تسهیل و تسریع در تجارت خارجی کشور باشیم. به نظر می‌‌رسد مهمترین کارکرد الحاق‌های انجام شده که وجود آنها از نظر سازمانی و ساختاری نیز لازم است، حوزه مقررات صادرات و واردات بوده تا تجار و بازرگانان اعم از صادرکنندگان و وارد کنندگان بتوانند به راحتی اطلاعات و آخرین قوانین و مقررات صادرات و واردات را رصد کرده و بر اساس آنها برنامه‌ریزی کنند. این قوانین و مقررات فقط در حوزه دفتر مقررات صادرات و واردات نیست. سایر نهادهای اثرگذار مانند گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی استاندارد و… مقرراتی را وضع می‌کنند که بعضا در تضاد با سایر مقررات هستند. در صورت خروجی این مقررات از یک نهاد واحد، امکان پالایش و سوگیری مقررات وجود داشته و می‌توان انتظار داشت مسیر توسعه صادرات غیر نفتی، بیش از پیش تسهیل شود. 

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت بیان کرد: از سوی دیگر الحاق صندوق ضمانت صادرات ایران به هسته اصلی تجارت خارجی کشور یعنی سازمان توسعه تجارت ایران، به معنای هدایت ظرفیت‌های موجود به بیمه‌نامه ها و ضمانت‌نامه‌های صادراتی به حوزه اصلی خود است. بنابراین تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران از حیث افزایش سرمایه و همچنین هدایت بخشی از بودجه مشوق‌های صادراتی جهت پرداخت بخشی از کارمزد بیمه‌نامه ها و ضمانتنامه‌های صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

وی اضافه کرد: همچنین الحاق شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوی اجرایی در حوزه رویدادهای تجاری مفید فایده بوده و لازم است نگاه جدیدی در این خصوص صورت گیرد. تغییر رویکرد فعالیت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان برگزار کننده نمایشگاه‌ها و نه به عنوان یک نهاد حاکمیتی ضرورتی انکارناپذیر بوده و بررسی‌های سایر سازمان‌های توسعه تجارت نشان می‌دهد که برگزاری نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای تجاری به عنوان مهمترین ابزار توسعه صادرات در ذیل سازمان‌های توسعه تجارت تعریف شده و به معنای تمرکز فعالیت‌های تجاری زیر یک چتر واحد است. 

قمری خاطرنشان ساخت:‌ در کنار این موارد، اقداماتی همچون تشکیل exim بانک‌ها که در دو حوزه صادرات و واردات فعالیت می‌کنند ضروری بوده و در کوتاه مدت می‌توان با تغییر رویکرد بانک توسعه صادرات، از صادرات محوری به تجارت محوری، اقدامات موثری در حوزه تجارت خارجی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.